Khamis, 17 November 2011

Sebulan sekali

Aku dan isteri bercadang untuk menjemput makan-makan, saudara atau kawan-kawan, sekurang-kurangnya sekali sebulan. Setelah mengadakan "Pemanasan Rumah" (house warming) bulan lepas, kami berasa seronok dengan kedatangan tetamu ke rumah kami. Lagipun, isteriku yang suka mencuba resepi baru, kini bolehlah mengasah bakat terpendamnya dalam bidang masakan.

Kami bercadang melakukannya pada hari Sabtu.

Kami percaya, rezeki adalah lebih murah jika rumah kita selalu dikunjungi orang, Insyallah. Di rumah teres 2 tingkat ini, kebanyakkan masa kami hanya lepak di tingkat atas sahaja. Di tingkat bawah umpama lobi, khas untuk tetamu sahaja.

Kami juga akan menjemput sekeluarga sahaja, tidak terlalu ramai, kurang dari 10 orang pun. Sekurang-kurangnya kami boleh beritahu kepada saudara-mara, sahabat dan taulan di mana kami tinggal. Bukan sekadar 'chat' dan 'komen' di Facebook sahaja.

Kami tinggal di Taman Subang Murni, berdekatan dengan Subang Airport. Kami masih menyewa, kami ada memasang niat untuk membelinya, insyallah. Kami sukakan kawasan ini, kerana ia tenang, tidak berapa hampir dengan bandar, dan punyai 'security guard'. Lebar rumah yang agak luas, disamping 'fully-furnished', dari peninggalan keluargaku ketika kami tinggal di Damasara Height, 10 tahun dulu. Doakan kami berjaya memiliki rumah ini. Amin.

Bukan itu saja, kami juga punyai 2 bilik tamu, satu katil bujang (single bed), dan satu lagi untuk pasangan (queen bed). Kedua-dua bilik punyai air-con dan bilik air sendiri. Wah promosi macam nak buat 'homestay' pulak. Ingat nak ajak famili gubbouy tidur semalaman.

aku bersama Hanzalah aka Gubbouy

Selasa, 15 November 2011

First Thing First

Since I'm married, I need more 'control' of my life. Hence, I am starting using organizers to schedule my task. Something like this :

Mon (14th Nov)
Do x

Tues (15th Nov)
Do y
Do z

Wed (16th Nov)
Do a
Do b

...so on. U get the idea.

This is conventional, boring, but work just fine. But after a while I realised it missing 'something incredibly important : PRIORITIES. It keeps me off-guard. I just did my daily action 'blindly' without really understand 'why should I do it'. I asked myself 'is it anything more important should I do?' , or 'is it this task is important enough to do it now'?

Sometimes I think I did all task, but I was not feeling content. Why?

Then I remembered from my father's book : First Thing First by Stephen Covey. Rather than schedule task by timeline, he suggested organized task by 'roles'. Something like this :-

Personal
Do y
Do x

Family
Do a
Do b

Career
Do c

Hobby
do f

I feel a lot calmer. It weights up the important thing first by your roles. I love it. The 'bold' one is more important than non-bold. It is like arranging luggage for your car boots, U put the bigger one first.

The advantage of using this U will do the 'meaningful one' first. All roles are important, it's like I have 4 different 'car boots' to fill up, and it gives me a better control what to do first, rather than just 'blindly' putting things in.

From here, we can put thing in perspective. For example, if u are busy executive, U can see how minimal your task in 'Family' roles. It will remind U to do something about it. It will remind U of who are U really are.