Jumaat, 23 November 2012

54 - Pasca AddMath SPM 2012

Hari ini menandakan saya memasuki musim baru dengan lebih bersemangat. Saya menulis ini dengan tiada apa-apa idea atau isu yang spesifik. 

SVM1 akan melabuhkan tirai, kurang 2 minggu dari sekarang. Saya akan memuktamadkan tawaran pasca-pengundian kepada bekas finalis.

  • Harga tawaran RM1,000
  • Tarikh tutup tawaran ; sebulan dari tawaran
  • Bayaran ansuran dibenarkan. Cadangan RM250 sebulan x 4 bulan.
'Take it or leave it'.

Saya akan mengingatkan mereka tentang kelebihannya;
  1. produksi saya boleh mencecah RM5,000 sebuah lagu
  2. hanya terbuka kepada finalis SV, dengan masa yang terhad
  3. peluang bekerja dalam suasana profesional, juga hasilnya.
  4. siap dengan video klip lagi
  5. sebagai batu loncatan/sepak mula kerjaya sebagai penghibur

Isu : Lagu Sama

Ini adalah penghalang utama untuk mereka. Perlukah saya membenarkan mereka menukar lagu, atau berkeras dengan lagu itu saja? 

Bagaimana?

Jika prinsip 'take it or leave it', bukankah akan menyebabkan saya kehilangan prospek?

Saya akan pujuk mereka dengan :
  1. peluang untuk mendapat pengalaman bekerja di studio dengan suasana profesional
  2. single nyanyian finalis lain itu 'tidak semestinya' meletup di pasaran, semestinya bergantung kepada usaha sendiri.
  3. lagu sama, penyampaian berlainan, akan membawa impak yang berlainan.
  4. Apdet : Mungkin sedikit diskaun untuk lagu yang sama?
Terpulang.


Ubah Topik : Saya ingin menjana RM20,000 sebulan demi keluarga saya.

Saya tidak perlu fikirkan caranya, cukup sekadar mengekalkan displin. Itu saja. Di situlah segala keajaiban boleh berlaku.


Pasukan produksi.

Selain JD dan Rafik, saya perlukan seorang lagi 'assistant arranger'. Ini untuk melancarkan lagi flow kerja saya,


Bee Song

Idea terbaru : Berkerjasama dengan Cromok : ie Sam, Karl dan Shah Ziri. Terbitkan lagu berkenaan Palestin. Jual I-tunes, dan beri separuh hasilnya kepada tabung Palestin. Wah ambitious giler hehe.


Lynnzay ingin membuat produksi lagi bersama saya. Ini bukan saja baik dari segi pendapatan, malah peluang saya untuk mendapat reputasi baik, sepertimana saya bermula dalam bidang tuisyen ini juga.



Khamis, 22 November 2012

53 - Pakej RM3,000, RM5,000 dan RM7,000

Saya boleh bahagikan kepada 3 pakej. Cuma ada satu isu : "ada ke orang nak?"

Ini mungkin kes biasa. Self esteem. Tapi saya tidak mahu fokus di situ. Saya berasa teruja dan profesional apabila caj sebegini.

Apa yang saya tawarkan? Apa beza diantara pakej berikut? Entahlah, saya ada sedikit sebanyak idea, tapi tidak begitu jelas lagi.

Rancangan 2013 saya.
Saya ingin memperuntukkan hanya 4 jam sehari untuk mengajar tuisyen, dan hanya 5 hari seminggu. Setelah menghantar Sofea pada pukul 9 pagi, saya akan berjoging selama 20 minit. Tutup FB, dan buka Cubase. Dari pukul 10 pagi ke pukul 3 petang, 5 jam saya akan fokus hanya kepada penerbitan muzik.

Purata satu lagu
Saya akan simpulkan setiap produksi saya bernilai RM5,000. Dari blog ini, saya mendapat inspirasi bahawa nilai karya seni adalah sangat subjektif. Ia tidak bergantung kepada berapa jam, atau sofistikatednya alatan, atau kompleksnya ia. Ia bergantung kepada perasaan klien kepada karya kita. Itu saja.

Dari sinilah saya mendapat keyakinan untuk caj dengan harga premium sebegini. Kerana sebelum ini saya terlalu fikirkan tentang harga pasaran, alatannya, karya saya yang masih tiada nama dan sebagainya. Terpulang kepada klien untuk merasakannya.

Kalau mereka berasa ini, mereka boleh cari komposer lain. Ini di luar bidang kuasa saya.

Bagaimana jika tiada orang yang mahu?
Saya tidak perlu risau yang ini. Saya hanya perlu fokus mencari mereka yang mahu.

Bagaimana? Cukupkah dengan hanya menanti?

  • Promosi dengan FB Ads
  • Promosi dengan Sajakiri-Vokal
  • Hanya target SATU projek setiap bulan.
  • 'Miracle'
Haha, saya tahu untuk memperolehi miracle . Saya kena sediakan 'ruang' untuk nya, dana kekalkan displin Cubase setiap hari!

Amin, inilah evolusi saya dan Sajakiri seterusnya.

Selasa, 20 November 2012

52 - Cromok dan Lynnzay

Ok. Cukup-cukuplah dengan Sajakiri - Vokal. Kita teruskan hidup dengan projek-projek penerbitan muzik.

Sejak saya cuba mengekalkan displin dengan membuka Cubase SX setiap hari, banyak dan semakin berkembang idea muzik saya. Bukan itu saja, malah kemahiran saya menggunakan perisian itu menyebabkan saya semakin rajin untuk menerima job penerbitan muzik secara profesional dan serius.

Sekarang saya sedang membangukan projek lagu metal, iaitu "Bee Song" (nama sementara). Ini memberikan saya 2 idea besar, sama ada :

  1. berkolaborasi bersama Cromok,
  2. atau mencari penyanyi/pemain gitar lead secara pertandingan.
Saya masih tidak pasti yang mana, kedua-dua pilihan mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Lagu sudah 30% siap.

Insyallah Januari ini, seorang artis wanita yang bergerak secara indie, meminta bantuan saya untuk menyiapkan lagu ciptaannya yang berjudul 'Selalu Ada". Namanya Lynnzay.

Lepas siap Bee Song, inilah fokus saya seterusnya.


Jadi bagaimana jadual saya pasca 20 haribulan ini? Apa fokus saya? Cukupkah dengan hanya 4 jam kelas sehari? Berapa projek produksi yang saya mahukan?

Semua ini sukar dijawap. Tapi apa yang pasti saya harus mengekalkan displin dengan membuka Cubase setiap hari. Itu saja yang perlu saya tahu. Semuanya akan 'fall into places', insyallah.


SajakirInterview : saya harus terus belajar dan membina rangkaian. Inilah cara yang terbaik. Harus displin melakukannya, sekurang-kurangnya 2 bulan sekali.


Projeksi : Ini sukar dikira. Tapi saya harus mengubah harga produksi menjadi sekurang-kurangnya RM3,000. Baru best! 

Ini membuatkan saya semakin bersemangat untuk mensasarkan sekurang-kurangnya 2 job sebulan. 

Ok tak kalau kita dapat RM6,000, kos hanya RM1,000?

Isnin, 19 November 2012

51 - Pasca Keputusan : Detail

Sebaik saja tarikh pengundian tamat, kita akan ada pemenang rasmi pada setiap musim. Saya terus bawa baki mata kepada FB grup baru : Finalis M1. Saya akan buat tawaran rasmi untuk mereka ini. Mereka boleh keluar dari grup ini, tanda tidak mahu menerima tawaran ini. Saya akan mengesahkan sekali lagi dengan mereka secara peribadi untuk memastikannya.

3 bulan ini hanya untuk mereka membuat keputusan. Rakaman boleh jadi selepas itu. Tapi, pada pemikiran kedua, elok juga jika rakaman itu dibuat dalam masa 3 bulan ini. Senang. Selesaikan semua. Jadi, bagaimana? Ini cadangan saya :

  1. keputusan mesti dibuat dalam masa sebulan.
  2. rakaman dan bayaran mesti selesai dalam masa dalam masa 3 bulan ini.


Adakah ini baik dari segi impak? Apa harapan saya?

Terus terang, saya ada merasai sedikit bimbang jika masa terlalu pendek untuk mereka membuat keputusan. Jika 3 bulan, mereka akan mempunyai masa untuk menaja secara perlahan-lahan dan menambah YTL. Bagaimana?

Saya rasa, begini :
  1. mereka bolah bayar ansuran dalam masa 3 bulan, tapi keputusan hendaklah dibuat dalam sebulan pertama.
  2. untuk mengelakkan undian tipu untuk YTL. Apdet : YTL tidak akan dikira selepas tamat tarikh pengundian.

Jadi, hanya sebulan untuk mereka membuat keputusan?

Insyallah. Nampaknya begitulah.

Saya tidak boleh terlalu fokus pada jumlah semata-mata, hanya mereka yang benar-benat berkehendakkan saja.


Lagipun fokus utama saya adalah produksi muzik bernilai RM3,000 satu projek.

Jadi, saya akan berhempas pulas pada bulan pertama, memujuk mereka sebaiknya, siap dengan pengiraan untuk ansuran dan segala kelebihannya.


Kesimpulan

Saya hanya boleh tunjukkan pintu, hanya mereka sendiri yang membukannya. Saya kena buat ikhlas.