Khamis, 17 Januari 2013

102 - Crowd Funding

Saya masih lagi memerah idea, bagaimana untuk membantu penyanyi merakamkan lagu ciptaan saya. Tiba-tiba, sebelum tidur saya mendapat satu idea liar : crowdfunding.

Ini mensasarkan projek dibiayai oleh pihak ketiga, seperti peminat tegar, keluarga ataupun sahabat handai. Saya terjumpa laman web ini : Pledge Music yang mesra pengguna, memahami kehendak dan fokus kepada muzik. Cantik sekali.



Sajakiri sebagai label

Dari sini, saya boleh bertindak sebagai label yang membantu penyanyi melahirkan single rasmi. Bukan saja fokus kepada penerbitan muzik semata, tapi juga kepada pakejing dan promosi. Oleh kerana ini, saya harus berurusan dengan A&R.



Medan Penguji

Disamping itu juga, saya akan berikan penyanyi ini tempoh sehingga 3 bulan untuk mencari penaja projek. Jika mereka berjaya, ini tandanya mereka ada kesungguhan, sekaligus potensi untuk berjaya lebih cerah. Jika tidak berjaya, pun takpe, segala tajaan tidak akan dicaj.



Apa tanggungjawab saya

Sebagai ketua projek, saya harus mengawasi segalanya. Bukan itu saja, saya juga harus cipta lagu komersial yang sedap untuk dijadikan single.



Peluang untuk artis

Tunai merupakan nadi. Sekarang baru saya nampak jalannya. Tapi keraguan tetap ada. Bagaimana jika saya tidak berjaya? Perlukah saya buka ciptaan untuk orang lain? Atau perlukah saya fokus kepada ciptaan saya semata? Berapa banyak artis yang saya perlu setiap bulan? Berapa kos saya? 


Perjalanan masih jauh. Saya masih memikirkannya dari segenap segi. Ia tidak mudah, tapi semestinya berbaloi. Saya harus punyai flow yang sistematik.

Rabu, 16 Januari 2013

101 - Daripada Komposer Untuk Penyanyi

Terimakasih kepada Derek, penulis blog tentang artikel ini. Saya tidak sangka persoalanan saya selama ini terjawap pagi ini.

Saya sering berasa keliru tentang siapa sasaran blog sajakiri.com, samada komposer lain, jurutera muzik, peminat, atau penyanyi. Jawapannya sebenarnya mudah. Siapakah bakal klien saya?

Penyanyi
Jadi selepas ini blog saya harus mengenai penyanyi; tips, inspirasi, berita dan temuramah. Barulah saya boleh memikat mereka dengan karya saya. Tidak kira dengan harga servis pun!

Masyallah, buta betul saya selama ini. Harus hati2 kerana ia sangat dekat dengan peminat hiburan semata. Ini untuk penyanyi serius sahaja.

Ok, apa yang harus saya lakukan?

  1. kumpul email mereka
  2. Finalkan servis saya
  3. kemaskini blog 2 minggu sekali
  4. demo baru setiap 2 minggu
  5. wujudkan fan page baru (mungkin)

Apa harapan saya?
  1. supaya saya boleh mengajak mereka ini merakam lagu ciptaan saya.
  2. menjadi affliate untuk mereka yang menjual produk berkaitan dengn penyanyi
  3. temuramah penyanyi ternama, sambil mempromosikan ciptaan saya kepada mereka
  4. menjemput penulis jemputan untuk menulis di sini
  5. kursus nyanyian?

Bagaimana evolusi Sajakiri Music

Kami akan mempunyai pengkalan data penyanyi. Dan mudah untuk memasarkan ciptaan sya kepada mereka.

Adakah hanya ciptaan saya? Apa kesannya? Bagaimana jika mereka ada ciptaan sendiri? Ini yang harus saya telitikan. Bagaimana jika ya?

Tapi, jika ia beri saya pendapatan, apa salahnya? Ok, tapi ini bukanlah fokus saya. Yang penting saya mempunyai hak eksklusif untuk menjadi penerbit lagu saya sendiri.




Selasa, 15 Januari 2013

100 - Ringkas Adalah Cantik

Ini entri ke-100, diharap mencapai konklusi di sini.

Selesai mandi tadi, saya teringat kata-kata Steve Jobs, ketika join kembali dalam Apple. Perkara pertama yang dilakukan beliau adalah memberhentikan aktiviti yang tidak membuat Apple hebat, dan fokus kepada beberapa produk yang hebat saja. 

Dari sini saya mendapat konklusi mudah. Cukup dengan hanya 2 aktiviti : Demo Tersusun dan Temuramah. Masing2 sekali sebulan. Itu saja.

Tapi, bagaimana dengan Sajakiri Vokal? Sebenarnya tujuan saya membuat SV adalah keinginan saya untuk bekerja dalam studio. Kalau begitu, fokus saya sepatutnya mencari klien sebenar untuk rakaman di dalam studio.

Produk dan Pemasaran 


Produk
Menghasilkan demo ringkas, tapi tersusun dan kemas. Cukup sebukan sekali. Tapi, bukankah saya perlu memperbanyakkannya? Seminggu satu ke? Oklah, demo ringkas tapi tersusun. Tidak perlu idelalistik sangat. Itu kerja arenjer. Jadi sebulan bolehlah letakkan 2 buah demo sahaja.



Pemasaran
Bertemu mentor, atau tokoh muzik tempatan. Editkan temuramaha menjadi 20 minit. BEri mereka CD yang sarat dengan ciptaan saya. Itu saja.



Blogpost
Cukup yang utama 2 minggu sekali. Satu mengenai demo, dan satu mengenai temuramaha. Upkan dalam status Sajakiri. Cukup dengan RM20 seminggu. Mudah bukan?


Wah, clearnya sekarang. 'Simplicity is Beautiful'. Servis boleh diteruskan yang produser itu.

Saya perlu inkubasi dalam sehari dua, adakah idea ini terbaik. Sama2lah kita nantikan. Dnan memang rasa ringan kepala hotak! 

Alhamdulillah.