Sabtu, 8 Disember 2012

58 - Haruskah saya mengumpul email?

Saya akui saya berasa sungguh malas untuk memikirkan tentang email list. Tapi mana-mana saya pembacaan saya tentang laman web yang berjaya secara komersial, mereka menekankan betapa pentingnya mengumpul email peminat, berbanding FB Like, YouTube Subscribers, mahupun Twitter followers. Mengapa ya?

Saya tidak pasti mengapa (kerana tidak pernah merasai hasil kutipan email yang memberi keuntungan), apa yang saya tahu, kita tidak perlu bergantung kepada platform lain untuk berinteraksi bersama prospek/peminat ini. Ini faedahnya yang nyata.

Selain itu, saya sendiri pun tidak tahu. 

Sebenarnya, bukan kerana ia tidak efektif, tapi saya sendiri kurang mengenal siapa prospek saya. Adakah peminat, penyanyi, pengkarya? Tiada fokus di situ. Malahan saya lebih gemar berinteraksi di FB kerana ia lebih efektif dan respon lebih cepat. Sampaikan saya pernah berasa buang saja sistem email dalam laman web sajakiri.com. Entahlah.

Mungkin saya harus melakukan pembahagian jenis email mengikut pengkelasan : penyanyi, pengkarya dan peminat.

Mungkin banyak kerja sikit, tapi pengkhususan ini membuatkan saya lebih fokus, dan memberikan mereka yang perlu sahaja.

Tapi saya kurang berminat dengan kerja admin sebegini, apatah lagi menulis untuk mereka yang pelbagia kategori. Terasa agak bebanan, memandangkan fokus saya adalaha untuk menerbitakan muzik. Bagaimana? Haruskah saya memilih satu fokus sahaja?

Erm, bagaimana dengan fokus ke luar, maksud kolaborasi?


Ahad, 2 Disember 2012

57 - Fokus Untuk Servis

Hasil dari entri terdahulu, saya mengalami anjakan paradigma yang dinamik. Saya bersyukur kerana Tuhan memberikan saya idea ini.

Apa matlamat saya secara spesifik?

Saya mensasarkan pendapatan  angka terlebih dahulu, jadi saya harus mendapat 4 atau 5 angka sebulan (pendapatan termasuk tuisyen).

Berapa harga satu projek? 
RM2,579. Marginnya melebihi 100%, kerana upah saya sebagai produser.


Bagaimana untuk saya mencari  projek sebulan?

  • Saya harus mensasarkan 10 projek Saya harus lebih agresif dalam menggunakan FB ads.
  • Landing page saya lebih harus kelihatan profesional
  • Untuk penjenamaan, pertandingan Sajakiri Vokal akan diteruskan 3 bulan sekali.
  • Saya harus teruskan menemuramah penggiat muzik tempatan, sebagai pendedahan.

Jadi siapakan audiens saya? Bagaimana untuk mensasarkan mereka?
Ini bukan mudah kerana terdapat 2 golongan ,
  1. penggiat muzik
  2. peminat muzik
Perlukah saya memberi mereka layanan yang berbeza? Bagaimana? Ini soalan sukar.

Bagaimana jika 'beza'kan mereka?


Tukar Tajuk : Jadi apa displin baru saya?

  1. Target untuk memperolehi  5 job sebulan. Saya kena affirmationkan setiap malam sebelum tidur. Umpama doa.
    Saya akan sediakan satu worksheet dan framework untuknya, sepertimana saya menguruskan kerja tuisyen saya.
  2. Target untuk mempunyai SATU demo seminggu. Ini sekadar demo ringkas. Juga satu cabaran untuk saya kerana saya seorang yang cerewet. Untuk membuat demo yang ringkas adalah sukar bagi saya. Juga perlukan worksheet dan framework

Ini sajalah yang saya terfikir setakat ini. Jom mula!