Saya akui saya berasa sungguh malas untuk memikirkan tentang email list. Tapi mana-mana saya pembacaan saya tentang laman web yang berjaya secara komersial, mereka menekankan betapa pentingnya mengumpul email peminat, berbanding FB Like, YouTube Subscribers, mahupun Twitter followers. Mengapa ya?
Saya tidak pasti mengapa (kerana tidak pernah merasai hasil kutipan email yang memberi keuntungan), apa yang saya tahu, kita tidak perlu bergantung kepada platform lain untuk berinteraksi bersama prospek/peminat ini. Ini faedahnya yang nyata.
Selain itu, saya sendiri pun tidak tahu.
Sebenarnya, bukan kerana ia tidak efektif, tapi saya sendiri kurang mengenal siapa prospek saya. Adakah peminat, penyanyi, pengkarya? Tiada fokus di situ. Malahan saya lebih gemar berinteraksi di FB kerana ia lebih efektif dan respon lebih cepat. Sampaikan saya pernah berasa buang saja sistem email dalam laman web sajakiri.com. Entahlah.
Mungkin saya harus melakukan pembahagian jenis email mengikut pengkelasan : penyanyi, pengkarya dan peminat.
Mungkin banyak kerja sikit, tapi pengkhususan ini membuatkan saya lebih fokus, dan memberikan mereka yang perlu sahaja.
Tapi saya kurang berminat dengan kerja admin sebegini, apatah lagi menulis untuk mereka yang pelbagia kategori. Terasa agak bebanan, memandangkan fokus saya adalaha untuk menerbitakan muzik. Bagaimana? Haruskah saya memilih satu fokus sahaja?
Erm, bagaimana dengan fokus ke luar, maksud kolaborasi?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan