Selasa, 3 April 2012

Ijol

Ijol atau Faizul Iqmal adalah sahabat baik ku yang paling utuh sehingga sekarang (Jaja selainnya). Aku mengenalinya sejak di Tingkatan Satu lagi (1992) di Bukit Bintang Boys School (BBSSS). 

Tingkatan Dua

Kami menjadi rapat ketika di Tingkatan Dua, di mana kami sekelas 2 Jingga. Sebenarnya, menjadi rakan karib selepas 'bertumbuk bergaduh' ketika itu. Dan sama2 pergi jamming ketika itu, bersama Jaja dan Mam.

Ketika itu, kami akan berborak selama sejam setengah setiap hari di telefon, sebelum berjumpa di sekolah selepas itu (sesi petang). Segala-galanya bermula setelah Ijol 'kelentong' kami yang dia pandai bermain pelbagai 'instrument', tapi rupa2nya hanya keybord. Aku dan Jaja ingin menyingkirkannya dia dari band, pasal tu dia telefon aku untuk mendengarkan permainan keybordnya dan meyakinkan kami untuk rekrutnya kembali.

Dari situ, tertubuhlah band Foreo. Ijol selaku pemain bass yang 'reluctant' (ini kerana dia ingin dia main gitar, tapi aku dan Jaja dah main).

Sejak itu, kami sentiasa berkongsi cerita lebih kepada kehidupan dan 'percintaan' (code name : Singapore). Haha.

Tingkatan Lima

Kami kembali sekelas ketika di Tingkatan Lima di sekolah yang berlainan, SMSJ SS14, setelah dia keluar dari sekolah MRSM Balik Pulau. Kelas 5 Jaya ketika itu.

Ketika itu, kami macam belangkas. Orang akan tanya "mana Ijol?" kepadaku setiap masa ketika jalan sorang2, dan "mana Zainal" kepada nya.

Ijol sebenarnya sangat pandai 'prank' orang. Aku selalu la kena haha. Tapi sangat jujur dan mementingkan persahabatan. Aku teringat ketika dia sudah punyai 'girlfriend', tidak seperti kebanyakkan orang lain, Ijol sibuk mencarikan aku 'girlfriend' juga, supaya sama2 boleh 'double date'. Haha manis kan.

Dewasa

Di alam kolej dan dewasa, aku sempat menjadi pengapitnya sebelah laki. Ijol satu2nya sahabatku yang sanggup telefonku dari Malaysia ketika ku belajar di Dublin, kerna ingin menyuruhku kembali ke Malaysia, kerana dia baru buka bisnes baru, jamming studio.

Ijol sangat bisnes-minded. Antara bisnesnya adalah : ayam golek di bulan puasa bersama arwah Muzammil, jual baju bersama Zaidi, jamming studio Soundscream, dan bengkel kereta KAF Kaizen di Kampung Subang.

Ijol bersama familinya ketika di UK
Baru2 ini, Ijol baru saja balik dari UK, kerana menemani isterinya Afzan belajar di situ, setelah 6 tahun berada di sana. Bersama 3 anak lelaki mereka, Farish, Imran dan Matin. 

Teringat aku, aku satu2 sahabatnya yang menghantarnya ke KLIA bersama keluarganya. Dan Ijol menelefon ku dari UK setelah mendapat anak pertama.

Lepak bersamanya kembali baru2 ini, benar2 mengimbas kisah remaja kami. Terasa kembali 17.

Selamat kembali, Ijol.



Siri Sahabat yang Lain

Dengarkan deklamasi sajak tentang sahabat yang menyentuh dari Romizi.

1 ulasan:

tommie berkata...

semua yg berkaitan dgn "Ijol" mmg betol.. dia sahabat yg mementingkan sahabat.. sahabat yg susah, dia akan cuba tolong selagi dia mampu.. yg penting, dia mmg suka kenakan org hahaha gua pon pernah terkena, tp gua pon mcm selalu kenakan dia.. hehehe

-TOM-