Ahad, 26 Mei 2013

Selepas SEO

Semalam saya menghadiri seminar SEO, anjuran Majalah Niaga. Dikelolakan oleh pakar SEO tempatan, Hashbul Aqill. Baru berusia 22 tahun, tapi berpengalaman luas dalam pengetahun SEO.

Saya tidak mahu menceritakan apa yang telah saya belajar. Saya cuma mahu ceritakan bagaimana ia memberi kesan kepada saya.

Selama ini saya menyangkan SEO ini satu subjek remeh, yang hanya difahami oleh golongan taksub internet. Tapi rupa-rupanya ia merupakan subjek terpenting selepas membangukan laman blog sendiri.

Secara ringkasnya, SEO adalah ilmu mendapatkan 'ranking' dalam direktori Google Search.

Ia semestinya mengambil masa untuk mendapat ranking atas, tapi semestinya berbaloi.

Keyword
Keyword merupakan elemen terpenting dalam SEO. Sebelum ini saya banyak fokus kepada perkataan 'rakam lagu', 'pencipta lagu', 'produksi muzik', tapi carian tidak banyak atau hampir tiada. Tidak hairanlah laman saya hanya dikunjungi 4 - 5 pelawat saja sebulan!


Facebook
Justeru itu, saya hanya bergantung harap kepada pemasaran Facebook. Pemasaran FB ini bagi saya memenatkan, harus 'share' setiap masa, iklan berbayarnya mahal, dan masalah tepu.

Jadi seolah-olah baru saya sedar kepentingan mempunyai dot com sendiri, daripada sekadar mempunyai FB Fan Pages semata.


Majalah Niaga
Dari dulu lagi saya kagumi dengan majalah online ini. Ia dibangunkan oleh anak muda yang berpandangan jauh. Saya sering merasa pelik mengapa mereka selalu memberi artikel dan temuramah berkualiti secara percuma. Freemium katanya.

Secara jangkamasa panjangnya, nama mereka ada dimana-mana dalam carian Google. Mereka menemuramah tokoh perniagaan tempatan seperti Azizan Osman. Dan pencari Azizan Osman akan menemui Majalah Niaga dalam carian Google. Bijak bukan?

Bukan itu saja, mereka memberikan 'hi-value content', yang semestinya akan mempunyai 'Like', Share dan Tweet yang banyak.

Aqil ada memberitahu kami, dia memulakan Majalah Niaga ini hanya bermodalkan RM1,500. Dan  baru-baru ini ada usahawan yang ingin membeli dengan harga RM400,000. Wow, inilah hartanah internet!


Apa impak pada saya
Saya mempunyai 3 laman web utama, Sajakiri Music (seni), Pusat Tuisyen Pulau Ilmu (bisnes tuisyen) dan Kopi Pagi (personal). Semestinya, anjakan paradigma akan berlaku, dan idea ini mungkin akan diubah dari masa ke semasa. Tapi semestinya ia adalah untuk jangka masa panjang.


Sajakiri Music
Ini adalah laman web kesayangan saya. Hanya tempat menyimpan portfolio lagu-lagu ciptaan saya. Dulu saya agak rajin menerbitakan artikel dan menemuramah tokoh muzik. Tapi oleh kerana pembaca tidak ramai, semangat saya luntur.


Selepas SEO
Saya terpaksa 'redefine' kembali tujuan Sajakiri Music ini ditubuhkan. Bukan lagi sekadar luahan kreativiti saya semata. Ia lebih dari itu.

Dari segi nalurinya, saya memang berhajat ingin melakukan apa yang Majalah Niaga buat ; menghasilkan artikel berkualiti tinggi, dan menemuramah tokoh tempatan. Saya pula tiada lebihan modal untuk mengupah penulis jemputan.

Saya pernah menghasilkan artikel secara konsisten dan menemuramah tokoh. Tapi aktiviti ini menhadkan apa yang seharusnya saya buat ; berkarya muzik secara konsisten.

Inilah dilema saya.

Saya sedar saya tidak boleh buat berseorangan. Saya perlukan pasukan. 

Saya teringatkan kata hikmat Richard Branson : "always surround yourself with people better than you."

Tapi bagaimana untuk saya lakukan? Modal saya tidaklah banyak untuk menarik mereka ke pasukan saya. Tapi idea majalah muzik ini tetap menarik minat saya, walaupun saya harus sedar saya harus lebih fokus kepada muzik.


Siapa sebenarnya pembaca yang ingin saya tarik?
Kalau diikutkan, penggiat muzik, karyawan ataupun peminat muzik. Tapi bagaimana saya boleh promosi lagu ciptaan saya?


Bagaimana boleh saya mencari titik tengah?
Bagaimana jika saya mahu kedua-duanya berjalan seirigan?



Berpandukan keyword, adalah lebih mudah untuk saya menjadi Pakar AddMath berbanding menjadi Komposer.

Jadi bagaimana?