Ahad, 4 September 2011

Dina (Part 2)

'I love you! Selamat Hari Raya. Maaf zahir dan batin. Pray 4 me^^'

Aku menerima sms ini dari Dina pada Hari Raya Pertama yang lepas, Selasa 30 Ogos, pada pukul 1120 pagi, ketika di kampung halaman di Tangkak, Johor. Aku buat dek aje kerana menyangkakan sms Hari Raya yang biasa, tapi berasa sedikit janggal kerana ada perkataan 'I love you'. Tapi tepat pukul 1627 petang, ibunya Pn Ida pula sms :

 'My dearest friends, Irdina was just placed on the ventilator. She requested it. She had wudhu', performed her Dzuhur, Taubat, recited the Penghulu Istighfar & we had a beautiful goodbye & her last words to me were 'See you late Alligator!' With the Syahadah on her lips, she drifted off to sleep. She's comfortable now at last. We are at peace with this path God has placed on us on. Love u all & I pray the best for you & your beloved family always.'

Aku terkejut dan mula tidak sedap hati, meskipun mendapat sokongan ventilator. Tepat pukul 1738 petang besoknya, abangnya Imran membuat pengumuman di FB:

‎'Dina Shah or her full name Irdina Binti Izzuddin shah is no longer with us... She is now in a better place. She left peacefully at 12.34pm. On behalf of all my family members, I thank you all for your faith, concern, support, and prayers.. She will forever be in our memories.. And in our hearts. This has been Imran bin Izzuddin shah.again I thank you all.. Selamat hari raya. Innalillahi wainna lillahi rajiun...'

Walaupun sudah menyangka, aku terkejut sekali lagi sambil Al-fatihah meniti di bibirku, dan merasa sedih atas pemergiannya. Terus malam itu aku pulang ke Subang Jaya, dan sempat pergi ke rumahnya di Shah Alam keesokkan paginya, dan sempat menatap wajahnya buat kali terakhir, dan bersembahyang jenazah untuknya.

Siapa Dina?
Dina, atau nama sebenarnya Irdina binti Izzuddin Shah (dilahirkan pada 23 May 1994), adalah murid terawal untuk tuisyen peribadi ku. Aku mula mengajar di rumahnya pada Disember 2006, ketika dia baru sahaja habis UPSR. Dina sangat pintar, dan berjaya menghabiskan silabus Tingkatan 1 dalam masa 2 minggu sahaja (6 kelas x 2 jam). Aku agak kebingungan kerana tak tau nak buat apa, tapi ibunya Pn Ida suruh 'ulang-balik' saja , dan Dina setuju dan 'tidak bosan' untuk ulang balik, kerana dia sangat meminati Matematik. Lagipun fokus ketika itu lebih kepada abangnya Imran, yang akan menduduki PMR, dan matematiknya agak kritikal.

Alhamdulillah, Dina berjaya memperolehi 5A untuk UPSRnya, dan berjaya memasuki sekolah elit Tunku Khurshiah College (TKC) di Seremban (bekas sekolah ibunya).

Ketika ini aku mengenali Dina sebagai serba sempurna ; cantik comel, sopan (satu-satunya muridku yang cium tangan ketika bersalam), pintar, berbakat seni (berkebolehan melukis dan bermain gitar), dan familinya yang kaya tapi sangat baik dan pemurah (Pn Ida selalu bagi tips, dan menghidangkan sendiri makanan untukku).

Bersambung..


Antara karya lukisan Dina

3 ulasan:

FarizDanialz berkata...

part 1 nye mane ek?

Master Yoda berkata...

Sedih gile...Nangis lagi gua...!!!!

Zainal Zulia berkata...

Yis..cuba baca di atas

Yoda : wah...nangis lg ya...ha byk lg sirinya ni hehe