Jumaat, 4 November 2011

Seorang Yah


Nama dia Zarina Zakiah. Dia tak suka orang panggil dia Ina. Poyo katanya. Dia suka orang panggil dia Yah. Dia ni adik aku yang sama harijadi dengan aku. Dan dia selalu lebih 'menyerlah' pada majlis harijadi kami. aku tak kisah pun. Malah lega kerana tidak diberi 'perhatian'. Ia membuat aku kekok menyambutnya bersendirian tanpanya.

Dia seorang doktor askar. Gelarannya Kapten Doktor. Tapi sekali lagi, dia 'kurang senang' dengan gelaran itu. Dan lebih selesa kalau orang panggilnya Kak Yah.

Baru-baru ini, dia ke Lebanon dalam menyertai kempen keamanan Malbatt di sana selama 6 bulan. Ditanya oleh pemberita apakah motivasi untuk ke sana, katanya :

"The support that I get from family members has been the source of motivation for me". 


Itu lah seorang Yah. Mana-mana pergi pun mesti ingat famili. Reflek kembali sepanjang 27 tahun, siapa sangka budak ini menjadi 'seberani' ini.

Dari kecil lagi, dia 'nampak macam blur', tapi sebenarnya hanya rabun. Aku suka mengajaknya bermain Contra, Mario, Need for Speed, Chip N Dale, semua permainan video Micro Genius. Dia seorang yang cool, walaupun kalah dan diejek oleh ku. Dia buat dek saja. Tapi lama kelamaan permainannya menjadi lebih bagus dariku sendiri hehe.

"She's knows no fear. She's know no danger. She's know nothing"

Ini mungkin slogan yang kena dengannya. Dia seorang yang berani bedah mayat sorang-sorang tengah-tengah malam, sunatkan budak lelaki, terjun buggee jumping, terjun kapal terbang (bersama payung terjun). Apa yang dia takut? Dimarahi oleh ahli keluarga yang lain. Itu je. Pelik kan.

Aku sebenarnya bangga dengannya. Dia seorang yang passionate dalam kerjayanya, tapi pada masa yang sama tidak memandang darjat dan duit bukanlah motivasinya. Pernah satu ketika dia sedang housemanship (kapal-rumah-lelaki) di PPUM, dia sedang cuti. Tapi sanggup ke hospital kerana risau dan mahu melihat keaadaan pesakitnya itu. Penuh 'kemanusiaan'.

Semoga dia bertemu jodoh tahun depan . Amin.

Rabu, 2 November 2011

Add Math Modul : Pengelasan

Semalam ketika tuisyen bersama Dalilah, aku ada membuat pengelasa bab, berdasarkan matriks Easy/Hard vs Predictable/Unpredictable (lihat entri semalam).

Bagaimana poin ini diberi?
Poin ini diberi mengikut 'kesukaran' topik tersebut, berdasarkan matriks ini. Contoh, Quadrant D yang paling mudah, kerana ia 'Easy/Predictable', dan diberi 1 poin. Bandingkan dengan Quadrant B yang sukar, kerana ia 'Hard & Unpredictable" diberi 4 poin. Secara ringkasnya, semakin tinggi poinnya, semakin sukar sesuatu topik itu.


Inilah hasilnya: 

Form 4
Poin Topik
  1      Simultaneous Eq
  1      SoTriangles
  1      Index
 1.5    Quadratic Functions
  2      Quadratic Equations
  2      Functions
  3      Statistic
  3      Coor Geometry
  3      Circular measure
  4      Logarithms
  4      Differentiation

Form 5
Poin  Topik 
  2       Linear Law
  2       Vectors
  3       Trigono
  3       integration
  3       p&c
  3       probability
  3       probability distn



Jadi, apa yang kita boleh dapat dari semua ini?

  • Prioriti 
Ini penting, kerana dari pengamatanku, guru di sekolah lebih menitik beratkan bab sukar seperti Logaritma, sedangkan markahnya sekadar 7/180 dalam kertas SPM. Jadi banyak masa terbuang. Sedangkan bab mudah untuk dijawab seperti Index Number tiada penekanan, dan selalunya tidak diajar langsung (kerana kedudukkannya di belakang bab di buku teks, jadi cikgu di akhir tahun selalu malas nak ajar kerana peperiksaan dah habis), sedangkan markahnya lebih banyak, 10/180.

  • Strategi menjawab soalan
Untuk menjawab soalan, pelajar juga boleh menggunakan ranking ini. Mulakan dengan soalan-soalan mudah  dahulu, bina keyakinan secara perlahan-lahan, dan bersemangat untuk menjawab soalan yang lebih sukar. Juga sesuai dengan pengawalan masa, anda akan mempunyai masa yang cukup untuk menjawab soalan-soalan penting, Insyallah.

Apapun ini semua masih dalam penyelidikkan ya. Usaha masih dijalankan untuk 'merapikan'nya lagi.

Selasa, 1 November 2011

Add Math Modul : Matrix

Yesterday was my last class in tuition center for 2011. After a while I pondering of 'how to write a different style of modul' (please read yesterday entry), I came out with this matrix idea. So the purpose is to prioritize chapters to learn, rather than following the textbook timeline.

Unpredictable vs Predictable
Some question are so predictable, like Simultanoues Equations, and Index. There is a consistent style of questions over the years.

Easy vs Hard
From my experience, the most difficult topic for students are Differentition and Logarythm.

I've made all the conclusion based on my 6 years teaching experience, and 7 years of SPM Past Year Paper (since 2003). Of course, it not perfect, but it gives a better guidance, rather than just blindly follow the chapter flows.

Q1 - Unpredictable & Easy : Functions, Quadratic Fucntions/Equations
Q2 - Unpredictable & Hard : Differentiation, Logarithem
Q3 - Predictable & Hard : Integration, Vector
Q4 - Predictable & Easy : Simultaneous Equations, Index, Solution of Triangles

I am yet to categories it all, as i working on that slowly. This also not fixed, as it can be changed from time to time. Whoever disagree, particularly other teachers, please do reply me. I would love to hear other perspective. 

Anyhow, I love this matrix idea, and I hope it would simplify this complicated subject.


Isnin, 31 Oktober 2011

Modul Add Math

Inspirasi daripada Cikgu Zul, aku juga ingin menghasilkan modul Add Math ku sendiri. Tapi berbanding dengan Zul, aku tidak sekreatif dia dalam penghasilan soalan. Aku berasa soalan-soalan dalam buku rujukan sudah berlambak di pasaran. Bukan saja sudah berlambak, malah bagus-bagus juga. Jadi apa yang harus aku lakukan?

Bak kata Picasso; " Good artist copy. Great artist steal" Jadi cara termudah bagiku adalah 'mengklonkan' ia.

Sebenarnya aku sendiri pun 'tiada strategi', hanya beli buku revisi yang sesuai, dan hanya belajar dari buku itu. Ia agak efektif , sesuai dengan aku yang 'sibuk' (malas) ini hehe. Tapi untuk 'menjual' sesuatu, aku haruslah mencipta sesuatu yang original kan. Tak gitu?

Aku harus mencipta strategiku sendiri. Bagaimana ya?

Aku akui aku memang malasa untuk 're-produce' benda (soalan) yang sudah ada di pasaran. Bagaimana aku boleh menjadi unik?

Bagiku, Add Math umpama seni. Aku hanya boleh mengajar taktikal, tapi seninya harus datang dari sendiri, Jadi bagaimana harus aku menulis mengenai seni dan kreativiti dalam Add Math?

Aku ada juga terfikir untuk menyusun kembali bab-bab tertentu; bermula dengan topik asas dan mudah dulu seperti Simultaneous Equation, atau Index. Daripada membabi-buta mengikut sekolah/silibus, susunan kronologikal gitu, yang aku rasa kurang menitik beratkan prioriti subjek, yang mana lebih penting dan yang kurang penting. Ini lebih sesuai, kerana aku kan ingin mencipta sesuatu yang segar, dan efektif.