Khamis, 10 Januari 2013

99 - Katakan Saya Seorang Mentor Yang Berjaya

Katakan, seorang komposer muda berjumpa dengan saya untuk meminta nasihat. Namanya Abu. Abu seorang yang berbakat, menyimpan beratus ciptaannya dalam soundcloud.com. Abu meminta nasihat saya 'bagaimana untuk breakthrough' dan berjaya dalam bidang muzik. Apa yang akan saya katakan?


  1. Teruskan berkarya. Kena ada displin untuk berkarya. Fokus kepada penciptaan semata. Jangan buat benda lain.
  2. Berjumpa dengan mentor, dan belajar dari mereka.
  3. Pergi ke perjumpaan sesama komposer, pemuzik, penyanyi untuk meluaskan pergaulan dan pendedahan.
  4. Sekali-sekala, buat pertandingan nyanyian ciptaan secara online.
  5. Usah fokus pada upah penerbitan, tapi lebih kepada kutipan CRT, dan royalti.

Wah, adakah saya fokus pada tempat yang salah?


Revert ke Ringkas

Bagaimana jika saya ingin ringkaskan aktiviti saya hanya kepada 2 : Demo Kasar setiap minggu, 1 termuramah setiap bulan. Bagaimanakah itu?

Beri saja CD kesemua lagu demo saya kepada mereka. Itu saja.

Perlukah SV dijalankan?

Rasanya apa salahnya jika ia dijalankan kembali. Kekerapan 3 bulan sekali. Ini lebih kepada konsep suka-suka, dan bukannya core.

Ringkasan Demo Kasar : 2 minggu sekali.
Temuramah : Sebulan sekali

Sajakiri Vokal : kejap, adakah ini bermaksud saya harus membuat demo yang cantik? Bagaimana jika demo hanya sebulan sekali? Kalau SV ditiadakan? Elok juga. Adakah saya akan merinduinya? Adakah ianya penting? Lebih kepada keinginan untuk penjenamaan. Bagaimana?

Jauh di sudut hati, terasa nak. OK. Bagaimana jika buat Demo Tersusun? Ok juga sebenarnya, jijka sebulan sekali. Tapi sayanglah Songfactory?

98 - Muhsin

Saya terpanggil untuk menulis tentang Muhsin kerana mendengarkan lagu nyanyiannya. Saya sukakan suaranya yang matang dan macho walaupun usianya muda. Tiba-tiba rasa rindu untuk membuat projek bersamanya.



Demo

Saya ada terfikir untuk mengupah Muhsin menyanyikan demo saya, supaya ia kedengaran lebih sedap dan profesional. Tapi, perlukah? Saya pun tidak pasti. Mungkin dari segi kepuasan kerana dapat berkarya dengan sebaiknya.




Bayangkan
Ok, cubayangkan demo saya dibawah nyanyiannya. Apa bezanya? Adakah saya masih mahu menjual lagu? Adakah dengan vokalnya, ia lebih boleh menarik ramai orang? Saya tidak pasti. Perlukah demo yang terlalu sedap? Bagaimanakah perasaan saya? Adakah ia membuatkan saya boleh caj dengan lebih mahal? Apakah strategi saya? Apakah tujuan saya yang sebenar? Bagaimana jika tiada beeza?


Secara jujurnya, rasanya tidak perlu. Ini hanya untuk kepuasan diri sendiri.

Bagaimana jika tiada apa yang berubah? Mengapa sukar sangat saya meraih pendapatan melalui muzik, walaupun dengan harga RM250?

Bagaimana jika revert ke asal, fokus kepada pembuatan demo berkualiti, dana temuramahah sebulan sekali. Dah, cukup. Usah fikirkan sangat tentang pendapatan.

Tapi, bagaimanakah jika rumah ini dijual, dan saya tidak bersedia? Hati saya berkenan dengan cara ini, tapi tidak otak saya. Tapi jika saya 'mengelabahkan' caj pun, dapatkah kumpul RM40,000? Selama ini pun hidup saya 'fall into places', dengan hanya bersyukur sahaja. Perlukah saya relaks saja seperti biasa? Inilah konfliknya.

97 - I Love Marketing

Sebenarnya, saya 'hate' marketing. Sengaja saya tulis tajuk itu berlainan kerana ingin mengubah mindset saya sendiri. Tapi kenapa ya?

Tapi, bagaimana jika saya mengubah soalannya, menjadi mengapa saya cintakan marketing?

  1. saya lebih berpeluang berjumpa rakan/sahabat/peminat baru yang lebih ramai dan best.
  2. lebih membesarkan peluang saya untuk berjaya dan meraih pendapatan yang lebih tinggi.
  3. karya saya lebih tersebar luas, lalu mengukuhkan penjenamaan Sajakiri Music.

Sudah sampai masanya saya menerima hakikat. Sungguh rasa tidak selesa. Dari zaman saya menjadi agen unit-trust, 9 tahun lalu saya cuba mengelaknya, tapi kali ini tidak boleh lagi.

Jadi, apa rancangan saya?


Idea kasar :
  1. ajak penyanyi terkenal menyanyikan lagu saya secara percuma
  2. teruskan Sajakiri-Vokal (?)

Setelah bangun dari tidur, saya menyedari sesuatu. Semua ini didorong oleh ketakutan saya jika rumah ini dibeli oleh orang lain. Jadi saya berasa 'urgency' melampau untuk menjana pendapatan secara drastik! 

Bagaimana sepatutnya? Adakah saya salah kerana fokus kepada 'lacking'? Jika ya, bagaimana untuk saya fokus kepada abundance? Tapi bagaimana jika tiba-tiba rumah ini dijual dalam masa terdekat? Apa rancangan saya? Bagaimana untuk saya mengambil peluang di atas ini?

Tapi apapun, keputusan saya menolak servis ciptaan orang lain, adalah bijak. Kini saya sangat fokus, dan mempunyai idea untuk membuat Sajakiri Vokal elit. Cantik. Tapi bagaimana prosesnya?

Isnin, 7 Januari 2013

96 - Realiti

Setelah lama tidak menulis, kerana mahu fokus kepada perlaksanaan Vokal - Bidaan, kini saya sudah faham lebih, terutama dari segi perlaksanaan dalam dunia sebenar.

Saya sebenarnya sukakan konsep Vokal Bidaan, saya bermula dari bawah, mengikut harga 'pasaran' (serendah RM100), melihat keseronokkan orang membida sana-sini, dan saspennya yang orang akan close dengan harga yang lebih tinggi. Malah saya juga boleh fokus kepada arenjmen muzik selama sebulan lamanya.

Jadi, sekarang apa pulanya?

Sepertimana yang pernah saya pos selama ini, VB ini seolah-olah menghadkan potensi saya (hanya satu lagu diterbitkan setiap bulan). Tapi kali ini, bukan itu saja.

Saya mula buka Cubase.


Tadi saya saja2 rakam vokal demo lagu Hijau. Wah mudahnya kerja saya, Ringkas. Saya sukakan ringkas sebegini. Benar2 rasa tiada beban.

Bukan itu saja, saya rasa lebih mudah untuk saya bersosial, dan menuramah idola. Bukankah ini obvious, dan jauh lebih efektif? Apa yang kurang?

Mungkin rasa kurang berkeyakinan? Mungkin ya.

Jadi tukar lagi pakej? Mana yang lebih baik, siapkan pakej rakaman, atau sekadar pakej produser saja. Ada ke stail macam ni? Saya tidak pasti. Tapi jomlah buat saja. Bagaimana?

Lebih relaks dan bijak sebegini. Tapi ada ke orang nak? Inilah dilema saya.

Cuba dulu? Tapi yang bagusnya, cara ini saya punyai banyak masa bersosial, dan ini mencerahkan peluang saya untuk 'berjaya', jika terjumpa dengan kontek yang sesuai. Ya, ini adalalah ketidakpastian, tapi mencerminkan siapa saya yang sebenar, komposer.