Khamis, 10 Januari 2013

99 - Katakan Saya Seorang Mentor Yang Berjaya

Katakan, seorang komposer muda berjumpa dengan saya untuk meminta nasihat. Namanya Abu. Abu seorang yang berbakat, menyimpan beratus ciptaannya dalam soundcloud.com. Abu meminta nasihat saya 'bagaimana untuk breakthrough' dan berjaya dalam bidang muzik. Apa yang akan saya katakan?


  1. Teruskan berkarya. Kena ada displin untuk berkarya. Fokus kepada penciptaan semata. Jangan buat benda lain.
  2. Berjumpa dengan mentor, dan belajar dari mereka.
  3. Pergi ke perjumpaan sesama komposer, pemuzik, penyanyi untuk meluaskan pergaulan dan pendedahan.
  4. Sekali-sekala, buat pertandingan nyanyian ciptaan secara online.
  5. Usah fokus pada upah penerbitan, tapi lebih kepada kutipan CRT, dan royalti.

Wah, adakah saya fokus pada tempat yang salah?


Revert ke Ringkas

Bagaimana jika saya ingin ringkaskan aktiviti saya hanya kepada 2 : Demo Kasar setiap minggu, 1 termuramah setiap bulan. Bagaimanakah itu?

Beri saja CD kesemua lagu demo saya kepada mereka. Itu saja.

Perlukah SV dijalankan?

Rasanya apa salahnya jika ia dijalankan kembali. Kekerapan 3 bulan sekali. Ini lebih kepada konsep suka-suka, dan bukannya core.

Ringkasan Demo Kasar : 2 minggu sekali.
Temuramah : Sebulan sekali

Sajakiri Vokal : kejap, adakah ini bermaksud saya harus membuat demo yang cantik? Bagaimana jika demo hanya sebulan sekali? Kalau SV ditiadakan? Elok juga. Adakah saya akan merinduinya? Adakah ianya penting? Lebih kepada keinginan untuk penjenamaan. Bagaimana?

Jauh di sudut hati, terasa nak. OK. Bagaimana jika buat Demo Tersusun? Ok juga sebenarnya, jijka sebulan sekali. Tapi sayanglah Songfactory?

Tiada ulasan: