Selasa, 15 Januari 2013

100 - Ringkas Adalah Cantik

Ini entri ke-100, diharap mencapai konklusi di sini.

Selesai mandi tadi, saya teringat kata-kata Steve Jobs, ketika join kembali dalam Apple. Perkara pertama yang dilakukan beliau adalah memberhentikan aktiviti yang tidak membuat Apple hebat, dan fokus kepada beberapa produk yang hebat saja. 

Dari sini saya mendapat konklusi mudah. Cukup dengan hanya 2 aktiviti : Demo Tersusun dan Temuramah. Masing2 sekali sebulan. Itu saja.

Tapi, bagaimana dengan Sajakiri Vokal? Sebenarnya tujuan saya membuat SV adalah keinginan saya untuk bekerja dalam studio. Kalau begitu, fokus saya sepatutnya mencari klien sebenar untuk rakaman di dalam studio.

Produk dan Pemasaran 


Produk
Menghasilkan demo ringkas, tapi tersusun dan kemas. Cukup sebukan sekali. Tapi, bukankah saya perlu memperbanyakkannya? Seminggu satu ke? Oklah, demo ringkas tapi tersusun. Tidak perlu idelalistik sangat. Itu kerja arenjer. Jadi sebulan bolehlah letakkan 2 buah demo sahaja.



Pemasaran
Bertemu mentor, atau tokoh muzik tempatan. Editkan temuramaha menjadi 20 minit. BEri mereka CD yang sarat dengan ciptaan saya. Itu saja.



Blogpost
Cukup yang utama 2 minggu sekali. Satu mengenai demo, dan satu mengenai temuramaha. Upkan dalam status Sajakiri. Cukup dengan RM20 seminggu. Mudah bukan?


Wah, clearnya sekarang. 'Simplicity is Beautiful'. Servis boleh diteruskan yang produser itu.

Saya perlu inkubasi dalam sehari dua, adakah idea ini terbaik. Sama2lah kita nantikan. Dnan memang rasa ringan kepala hotak! 

Alhamdulillah.

Tiada ulasan: