Isnin, 1 Oktober 2012

26 - Security is an illusion

Saya ada membaca buku 'The Alchemist', karya hebat penulis terkenal antarabangsa, Paulo Coelho. Ada banyak pengajaran halus dan tersembunyi di sebalik babak. Saya mungkin akan memperuntukkan satu entri khas mengenainya. Tapi ada satu pengajaran personal untuk diri saya sendiri, terasa seolah-olah ditampar :

Security is an illusion.


Watak utama, Santiago. mempunyai impian untuk mencari harta karun di Piramid, Mesir. Beliau bergerak dari Andalusia, Sepanyol. Itulah matlamat beliau. Semestinya, beliau diuji dengan pelbagai dugaan. Tapi dugaan terbesar beliau bukan dengan kesusahan. tapi dengan kesenangan.

Dalam perjalanan, antara pencapaian beliau :
  • membantu penjual kristal di Algeria melariskan perniagannya,
  • menjadi penasihat oasis di Gurun Sahara kerana berjaya 'menjangka' ketibaan pihak musuh,
  • jatuh cinta di situ, dan sigadis menerima beliau seadaanya.
Respon beliau ? Tetapkan azam ke Piramid Mesir, impian asal beliau. 

Beliau sanggup tinggalkan keselesaan dan kesenangan yang dikecapi, dan ia bukannya satu keputusan mudah.

Dalam buku 'Good to Great' oleh Jim Collins, beliau ada mencadangkan : 

"a great company is much more likely to die of digestion from too much opportunity than starvation from too little."

Inilah sebab utama, kenapa ramai orang tidak mengejar impian mereka sejak kecil. Kerana terlalu selesa dengan karier yang lumaya, sebagai contoh. 

Ini rupa-rupanya perangkap/halangan halus kepada diri sendiri.


Impian Saya

Impian saya adalah untuk menjadi komposer bertaraf dunia. Impian ini besar. Dan saya tidak pasti adakah saya akan berjaya mengecapinya ataupun tidak. Tapi ini adalah impian dan matlamat saya. Saya akan terus mengejar horizon itu. Setiap langkah ke arahnya, adalah sangat bernilai untuk bagi saya.



Tiada ulasan: