Sabtu, 6 Oktober 2012

28 - Hidup ini Satu Perjuangan

Saya teringatkan satu petikan dalam buku The Alchemist ;

"he had to choose between thinking of himself as a poor victim of a thief, or as an adventurer in quest of his treasure".


Pada setiap masa, kita boleh memilih untuk menjadi mangsa, ataupun kapten kepada perjuangan nasib kita sendiri.

Setelah hampir 3 bulan saya fokus kepada penerbitan muzik, saya akui, saya semakin malas untuk mengemaskini blog di sajakiri.com. Apetah lagi lebih kerap menulis di sini. Malah saya ada fikirkan untuk 'lenyap'kan saja Page untuk blog itu, dan hanya fokus pada portfolio sahaja. Tapi saya ada idea yang lebih baik.

Saya tukar nama menu di situ, menjadi :

  • Utama -> Asal
  • Tentang -> Siapa
  • Majalah -> Cerita
  • Portfolio -> Karya
  • Servis -> Rancangan
  • Hubungi -> belum dapat idea lagi. Sesiapa ada cadangan?


Apa yang bezanya? Selain menukar nama menu di atas, ada 2 Page yang akan saya rombak:

  1. Cerita : sebelum ini, saya tulis tentang tips. berita dan falsafah. Kali ini saya mahu bercerita tentang 'perjuangan' saya dalam impian saya menjadi komposer bertaraf dunia. Seolah-olah saya punyai audiens sendiri, yang mana akan melihat bagaimana saya menempuh dugaan dan halangan demi mencapai matlamat.

    Jadi, apa perbezaan dengan penulisan di sini? Saya terdengar anda bertanya. 

    Ya, akarnya berasal dari sini, dan di sana adalah pokoknya. Di sini lebih personal, dan di sana lebih menjurus mengenai Sajakiri Music


  2. Rancangan : Di sini saya akan tulis garis masa (timeline), mengandungi sejarah dan matlamat kami, dalam membangunkan Sajakiri Music. Di sini, audiens boleh beri komen dan teguran, jika saya gagal mencapai matlamat dalam masa yang ditetapkan. Dan bersorak tahniah, jika saya berjaya.


Contoh : Saya menandatangani kontrak satu single dengan Muhsin pada 1 Disember 2012.

Jadi saya akan ceritakan bagaimana saya menghubungi Muhsin di Pulau Pinang, bagaimana saya berbincang dengan A&R, dan sebagainya.

Saya akui, sekarang pun saya sudah terasa 'gerun'nya. Pada masa yang sama, saya merasa teruja.



Harapan saya


Saya harapkan di sinilah saya bermula dengan serius, dan ucapan 'semoga berjaya' sangatlah saya harapkan daripada anda. Terimakasih.



Tiada ulasan: