Khamis, 13 Jun 2013

Tuisyen Rumah



Saya agak terkesan kerana dalam tempoh 6 bulan pertama 2013 ini, pendapatan saya daripada tuisyen adalah yang paling rendah dalamasa 5 tahun. Saya tidak tahu mengapa. Sedangkan tahun-tahun sudah ada saja orang akan telefon minta mengajar. Tapi tahun ini agak malap.

Tahun sudah bulan Februari atau Mac sudah hampir penuh. Tapi tahun ini bulan Jun sebegini baru nak penuh.

Apatah lagi kini saya telah berkahwin dan mempunyai seorang anak (kalau bujang dulu, ok je). Sekarang lebih terkesan. Nasibaiklah isteri saya bekerja sebagai eksekutif IT di Maybank, bolehlah dia membantu saya sedikit sebanyak. Tapi sampai bila?

Nasibaik jugalah job cuti sekolah saya kencang seperti kebiasaan, jadual tepu (agaknya pelajar berasrama penuh lebih menyukai saya).

Bukan itu saja, pelajar yang sediada, dan yang baru, kerap membatalkan kelas saat akhir. Bukanlah semua, hanya segelintir. Tapi cukup menjejaskan pendapatan saya yang job sedikit ini.


Kenapa jadi begini, apa salah saya?

Selepas menghadiri kelas SEO tempohari, saya mula menyiasat.

Kebanyakkan ibubapa atau pencari tuisyen akan taip 'tuition' atau 'home tuition' di laman carian Google untuk mencari tutor. Sejak saya mula mengajar dahulu (7 tahun lepas), nama tuitionplaza.com adalah yang teratas. Jadi saya hanya bergantung pada laman itu sehinggalah hari ini. Bayar saja RM30 untuk pengiklanan, nama kita akan terpampang di dada laman itu, dan sekejap lagi ada saja orang yang akan telefon.

Tapi tidak lagi kebelakangan tahun-tahun ini.

Oleh kerana saya telah lama mengajar, kebanyakkan job yang saya dapat adalah referral (mouth to mouth) daripada bekas pelajar saya, ataupun guru lain (terutamanya cikgu Zul). Ini menjadikan saya 'malas' lagi untuk menjalakan promosi di internet. Jika ada pun, hanya di tuitionplaza.com, yang semakin turun rankingnya dari tahun ke tahun, tanpa saya sedari.

Hari ini

Tapi apabila saya google 'tuition' atau 'home tuition', laman tuitionplaza.com masih dalam muka pertama, tapi sudah terperosok ke ranking hampir terkahir. Ini mengejutkan saya, dan banyak laman wer yang menawarkan khidmat sama menduduki ranking yang lebih atas.

Jadi apa peluang saya di sini?


Agen Tuisyen Berkomisen

Saya sudah belajar sesuatu di sini : Jangan berhenti promosi servis. Lebih baik banyak job daripada terkurang. Yang terlebih itu kita boleh 'monetize' kannya, iaitu beri job itu kepada tutor lain dan meraih komisen.

Antara kelebihan promosi berterusan :

  1. job tuisyen berterusan, tidak akan kering (insyallah).
  2. boleh memilih lokasi yang lebih dekat. 
  3. boleh naikkan caj (?).
  4. boleh pilih pelajar yang lebih komited, dan membatalkan pelajar yang tidak komited.
  5. menambah wang saku, dalam bentuk komisen.
Baguskan?

Laman web tuisyen yang saya jumpa


Saya tidak tahu mengapa saya tidak terfikir dari awal. Tapi apapun saya harus mempunyai lebih usaha dengan selalu kemaskini profil, bayar iklan premium dan usya job yang ditawarkan di laman-laman itu.

Biarpun buat masa sekarang jadual sudah hampir penuh, tapi tiada jaminan di masa depan, kan? Macam-macam boleh berlaku. Lebih baik kita bersedia.

Terimakasih

Saya juga harus berterimakasih juga kepada 'kegawatan ekonomi' ini sepanjang 6 bulan lepas. Jadikan peringatan.

Memetik kata dari salah satu buku Jim Collins, "Crisis is a terrible thing to waste. Got to learn and capitalise it for your own good."



Matematik

Oh ya, untuk agen tadi, saya hanya mahu mencari tutor untuk job matematik saja. Kerana harus diingatkan, job yang mahu saya berikan tadi hanya limpahan permintaan untuk saya.

Jangan ingat saya menjadi agen tuisyen untuk subjek lain ya. Hanya matematik.

Terimakasih kerana sudi membaca.

Tiada ulasan: