Isnin, 17 Jun 2013

Industri Kepakaran


Setelah membaca buku "Millionaire Messenger" karya Brendon Burchard, ada satu inspirasi dan keyakinan dalam diri saya untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman saya dalam bidang penerbitan muzik. Saya sering berasa tidak layak untuk mengajar bidang ini, kerana pada pendapat saya, saya tiada kredibiliti, tidak pernah memenangi anugerah muzik, serta tidak dikenali.

Berbanding dengan pembelajaran matematik, saya boleh mengajar ia kerana ia mempunyai jawapan objektif dan tepat.

Tapi untuk bidang seni seperti muzik, ia lebih subjektif. Sukar untuk mengajar kerana matlamat dan caranya yang kepelbagaian. Cara saya tidak semestinya yang terbaik, dan cara orang lain lebih baik. Begitulah sebaliknya.

Tapi selepas membaca buku tersebut, ada sesuatu yang saya sedari ; saya perlu jujur kongsikan cara saya yang tersendiri ini, kerana ia unik dan berkesan untuk saya. Pasti ada orang yang akan terkesan, jika tidak semua pun.

Atas dasar inilah saya berasa yakin untuk berkongsi 'apa yang saya tahu' dalam bidang penerbitan muzik.

Walaupun saya belum bertaraf maestro, saya berasa lebih bermakna jika dapat berkongsi, walaupun asas.

Mungkin juga kerana saya berdarah cikgu.


Muzik dan Perkongsian Ilmu

Buat pertama kalinya, saya nampak bagaimana untuk menggabungkan 2 pasyen besar menjadi 1.

Perkongsian Ilmu Penciptaan Lagu

Untuk sesiapa yang tidak mengenal saya, saya bekerja sebagai tutor AddMath sepenuh masa, dan komposer separuh masa.

Saya menghadapi dilema untuk mengembangkan kedua-duanya, khuatir masa tidak mencukupi untuk membuat salah-satunya.

Saya berasa terbeban seolah-olah seperti harus menjadi Bruce Wayne dan Batman setiap hari dan selang-seli. Sungguh memenatkan.

Tapi bila menggabungkan kedua-duanya, ia seolah-olah Bruce Wayne memakai suit Batman ke tempat kerja, dan membuat bisnes berkaitan denga keselamatan dalam negeri Gotham City. Kan ngam gitu!


Perancangan Saya

Saya bukanlah bermaksud untuk berhenti mengajar AddMath, sekurang-kurangnya untuk jangka-masa pendek ini. Malah saya bercadang untuk mencapai 100% job setiap masa dan menjadi agen (lihat artikel sebelum ini).

Tapi untuk jangka-masa panjang, saya ingin menjadi antara komposer yang disegani di rantau ini.

Jadi 3 idea besar saya :

  1. siap satu demo (tiada lirik) baru setiap 2 minggu.
  2. kongsi pengalaman dan pengetahuan sendiri dalam blog. Jadi gabungkan dengan demo tadi untuk dijadikan satu entri (contoh).
  3. ujibakat secara percuma (saya akan tulis entri khas untuk ini).

Perancangan masa depan

Saya akan buka blog ini kepada sesiapa yang sudi tips peribadi (inspirasi daripada Music Think Tank). Asalkan ia asli, jujur dan unik. Yang cedok tak mainlah.

Saya akan terus membuat demo baru setiap 2 minggu. Ini prioriti saya.

Pengendalian seminar, 'coaching' personal atau video belajar? Semestinya. Biar saya bermula dengan perkongsian saya dahulu.

Saya bukan hendak menjadi guru semata. Saya ingin menjadi guru yang cemerlang dalam bidangnya. 

Biar seiring itu!

Terimakasih kerana membaca.

Tiada ulasan: