Ahad, 9 September 2012

6 - Pemasaran dan Jenama Sajakiri.com

Setiap Selasa, Khamis, Sabtu dan Ahad, saya akan memasarkan pautan dari laman sajakiri.com ke FB Page kelolaan saya, dan FB Group yang berkenaan. Tapi setelah berbuat sedemikian, saya mula tertanya-tanya kembali, adakah ia berbaloi?

Adalah sedikit sebanyak kunjungan ke laman itu. Kunjungan 70 ke atas adalah sangat baik, tapi biasanya kunjungan adalah diantara 20-30 sehari.


Tujuan


Sebelum ini, saya hanyalah ingin memperkenalkan jenama Sajakiri. Dan hasil temuramah saya bersama beberapa tokoh muzik tempatan, seperti Zulkif Headwind, dan Karl Cromok, laman Sajakiri berjaya meraih perhatian.


Jadual


Kini, tujuan saya sudah berubah ; saya ingin meraih pendapatan daripada servis produksi muzik saya.

Sebelum:

                            Selasa             Khamis             Sabtu            Ahad
Minggu 1 :           Artikel 1          Artikel 2           Artikel 1       Artikel 2.
Minggu 2 :           Arikel 3           Muzik 1            Artikel 3      Muzik 1


Kini:


                            Selasa             Khamis             Sabtu            Ahad
Minggu 1 :           Artikel 1          Muzik 1            Artikel 1       Muzik 1.
Minggu 2 :           Arikel  2           Muzik 2            Artikel 2      Muzik 2


Lihat bagaimana entri mengenai karya muzik Sajakiri telah meningkat.

Buat permulaan, saya ingin meraih sekurang-kurangnya SATU projek setiap bulan. Cara lain untuk beriklan adalah:-

  • FB Ads
  • menganjurkan Pertandingan Sajakiri - Vokal


Tawaran


Untuk menjadikan tawaran saya lebih menarik, saya menawarkan ansuran bulanan untuk klien, dan hanya memberikan mereka tempoh seminggu untuk memikirkannya, sebelum tawaran ansuran ditarik balik. Ini untuk mereka memikirkan masak-masak peluang yang diberikan ini, sambil dapat mengambil keputusan yang jitu.

Ansuran - Apa risikonya pada saya


Tujuan utama saya, adalah untuk mencari klien untuk jangkamasa panjang, bukan sekadar satu dua projek sahaja.

Contoh, jika klien membayar deposit RM1,000(tidak kembalikan), dan membayar hanya 5 ansuran sahaja (sepatutnya 12), memanglah saya akan mengalami sedikit kerugian, tapi apa yang pasti, klien jenis ini TIDAK AKAN saya bekerjasama lagi di masa depan, selagi hutang tidak dibayar sepenuhnya.






Tiada ulasan: