Isnin, 10 September 2012

7 - Klien Seumur Hidup

Saya mencari klien untuk jangkamasa panjang, bukan untuk satu-dua projek sahaja. Saya sanggup menerima  risiko sedikit kerugian untuk jangkamasa pendek sebagai penapis, asalkan saya berjaya mencari klien yang mempunyai integriti, kredibiliti dan komitmen yang tinggi.

Hanya golongan ini yang layak bekerjasama dengan Sajakiri Music.

Bagaimana?


Katakanlah satu projek bernilai RM4,000. Saya akan memberi tawaran selama seminggu untuk difikirkan, iaitu kemudahan ansuran bulanan. Deposit RM1,000 (penapis pertama), dan bakinya dibayar  bulanan RM250 x 12 bulan.

Dan tawaran ini hanya untuk karya Sajakiri sahaja, sebagai inisitaif. Bermaksud jika klien mempunyai lagu ciptaan sendiri, kemudahan ini tidak ditawarkan.

Semestinya, saya mengharapkan klien akan mematuhi kontrak, dan membayar sepertimana yang dijanjikan. Jika berjaya, ini golongan yang cari.

Kesan jika terkandas


Tapi jjika terkandas, katakan mereka hanya membayar untuk 5 bulan sahaja, dan berhenti membayar, 5 perkara yang akan terkesan :

  1. saya menanggung kerugian untuk 7 bulan berikutnya
  2. klien tidak mendapat karma yang baik, kerana mereka menyanyikan karya saya tanpa restu
  3. segala produksi mereka, saya boleh 'pakai balik'
  4. mereka tidak akan dipercayai lagi oleh pihak kami
  5. segala bayaran mereka semestinya tidak akan dikembalikan, kerana masa studio dan pemuzik sudah dibayar.
Nauzubillah, saya secara peribadi mengharapkan perkara ini tidak akan berlaku. Kerana kedua-dua pihak dalam kerugian. Saya sekadar ingin mengimbangi risiko kerugian saya, jika ini berlaku. Segalanya boleh dirunding, jika klien mengalami kesulitan untuk membayar.

Hasilnya


Saya percaya, untuk jangkamasa panjang, saya akan dapat mencari klien yang berkualiti yang saya dambakan, kualiti seperti integiri, kredibiliti dan komitmen tinggi, insyallah. 

Tiada ulasan: