Jumaat, 14 September 2012

10 - Demo 2 Minit

Sayada terbaca di laman web skinnyartist.com, Mozart mencipta lebih 600 buah lagu, tapi hanya 40 saja yang diingati. Ini bersamaan dengan hanya 7% karyanya yang 'berjaya' di mata awam. Ini sangat mengejutkan, kerana kebanyakkan orang melihatnya sebagai genius, atau 'child prodigy', dimana beliau dilahirkan berbakat dan tidak perlu bekerja keras untuk menempa nama. 

Tapi sebaliknya berlaku.

93% karyanya tidak dikenali, membuktikan beliau tidak bersandar pada bakat semata. Beliau berusaha keras, menghasilkan sebarang idea, tanpa prejudis.

Jadi apa yang boleh kita belajar dari sini?


Terbukti, untuk jangkamasa panjang, kuantiti lebih penting dari kualiti. Saya bukanlah menidakkan kualiti, malah saya berasa  ia harus seimbang dengan kuantiti.

Cuma, jika kita terlalu mementingkan kualiti, kita menjadi 'judgemental', serta takut berkarya di masa depan. Jadi, soalannya, bagaimana untuk mengimbangi diantara kedua-duanya?

Dalam buku Jim Collins, Great By Choice, syarikat hebat, umpama kapal perang akan membuat tembakan halus dahulu pada kapal musuh, dan jika kena pada 'lubuk' yang betul, barulah mereka menggunakan meriam untuk mengebom lubuk tersebut.

Ini bermakna, mereka sendiri tidak tahu produk mana yang berkesan, dan mereka akan menguji secara kecil-kecilan terlebih dahulu di pasaran. Setelah ada bukti produk itu berkesan, barulah mereka mengeluarkan dan memasarkan produk tersebut besar-besaran.

Sepertimana yang berlaku pada Apple.


Ipod, pada mulanya direka untuk pekerjanya sendiri sebagai 'walkman', dan hanyalah 'extension' kepada komputer utama mereka, iMac.

Tapi mereka sendiri tidak jangka ia mendapat sambutan tidak hanya kepada pengguna iMac, tapi juga kepada pengguna Windows. Sehingga mereka berevolusi dengan mewujudkan iTunes, dan mengubah landskap muzik dan filem dunia secara amnya.

Bagaimana Sajakiri boleh aplikasi?


Kami bercadang untuk membuat demo 2 minit, setiap 2 minggu. Ini agak mencabar kerana saya seorang yang 'perfectionist'. Sebelum ini 1 demo, hanya siap dalamasa sebulan. Kami masih mementingkan kualiti, tapi kami akan buat prototaip terlebih dahulu.



Tiada ulasan: