Rabu, 12 September 2012

8 - Apa yang ingin saya pelajari daripada mentor?

Insyallah, saya akan berjumpa dengan mentor saya. Mereka mestilah seorang komposer/produser muzik yang berpengalaman. Contoh ; Aidit Alfian, Taja (MUH), Ajai, M Nasir, dan lain-lain. Soalan-soalan saya adalah;


1. Bagaimana struktur pendapatan (income structure) jika menjadi komposer/produser sepenuh masa? 


Saya tahu ada 2 pendapatan utama, sebagai produser adalah daripada produksi muzik. Sebagai komposer, daripada royalti MACP. Soalan saya lagi:
  • berapa peratuskah pembahagian kedua-dua pendapatan tersebut?
  • yang mana kita harus lebih beri perhatian?
  • bolehkah kita mencapai 'kebebasan kewangan', dimana pendapatan pasif daripada royalti, melebihi perbelanjaan harian?


2. Bagaimana mencari klien?


Apa yang saya faham, lebih banyak lagu kita meletup di pasaran, lebih ramai penyanyi akan mencari komposer berkenaan. Soalan saya;

  • bagaimana mereka bermula?
  • bagaimana komposer memikat mereka?
  • bagaimana cara komposer mempendengarkan demo?


3. Apakah displin para komposer?


Saya difahamkan oleh abang Aidit, beliau mencipta lagu antara 5 - 13 buah lagu sehari dan M Nasir akan menekan butang 'record' dan mencipta lagu dengan menyanyi dan bermain gitar selama 2 jam berterusan. Soalan saya :
  • bagaimana mereka mencari inspirasi?
  • adakah mereka rakam terus semua idea? 
  • bagaimana mereka mengenal pasti idea yang baik?


4. Bagaimana mereka menerbitkan lagu mereka sendiri.


Abang Aidit, sebagai contoh, mempunyai pasukannya sendiri ; ALfa Booty (arenjer), Nan (gitaris), Kelly (bassis), Ujang (pemain dram), dan akan merakam di Kings Studio. Soalan saya;
  • adakah mereka menyusun sendiri lagu ciptaan?
  • bagaimana mereka memilih pasukannya sendiri?
  • adakah mereka punyai studio sendiri, atau sewa studio lain?


5. Siapakah mentor mereka? Bagaimana mereka mengasah bakat dalam penciptaan lagu?



6. Ada apa-apa lagi yang patut saya tahu tentang bisnes penerbitan muzik ini?


 Contoh seperti 'tips, 'trick, atau 'backdoor infromation' yang patut saya ketahui?


Inilah saja soalan yang dirancang. Insyallah, ramai komposer di Malaysia yang akan saya temuramah. Ini untuk tujuan pembelajaran. Dan saya akan kongsikan di sajakiri.com .

Tiada ulasan: