Sabtu, 13 Oktober 2012

31 - Bagaimana Saya Boleh Bantu?

Jadi, selepas sajakiri.com kelihatan agak 'profesional', saya semacam berkeyakinan untuk lebih serius memberi khidmat profesional dalam penerbitan muzik.

Apa yang boleh saya bantu?


Sebelum itu, saya harus punyai pasukan saya sendiri:
  • Penulis : saya ingin mencari penulis jemputan yang sudi menulis di sajakiri.com. Sebagai habuannya, saya memberikan slot iklan di situ juga.
  • Penerbitan muzik : saya sudah ada jurutera muzk kegemaran saya, JD dan Rafik, yang bersedia bila-bila masa.
  • Pemuzik : Ini agak mudah dicari. Jaja adalah pemain bassnya.
  • A&R : saya masih mencari yang ini. Di mana ya?

Saya akui, saya sangat 'self-absorb' dalama karya sendiri. Lemas dalam karya sendiri. Sehingga saya menjadi tidak nampak peluang yang ada untuk membantu orang lain. Seperti arenjmen. Saya tidak mahu bermula kecil-kecilan. Tapi, bukankah kita harus fokus dengan kepakaran kita sahaja?

Tapi memikirkan Sajakiri Music adalah satu entiti perniagaan membuatkan saya terfikir tentang 'multiple stream of income', atau kepelbagaian pendapatan. Sebelum ini saya hanya mensasarkan pendapatan dari royalti, dan produksi. Kini saya terfikir untuk mengadakan 'event' seperti bengkel, seminar, perkongsian ilmu, penjualan e-book, arenjmen dan sebagainya.

Saya tidak pasti. Ini hanya idea kasar sahaja.Tapi memikirkannya kemungkinannya saja membuatkan saya teruja.


Apa yang pasaran mahukan? Wah, saya berbunyi seperti bisnesman berbanding karyawan. Ini soalan sukar. Saya seorang egoistik. Memikirkan apa orang mahu, bukanlah saya yang biasa. Mungkin kerana inilah saya 'stuck'. Mungkin cita-cita saya menjadi komposer bertaraf dunia menyebabkan saya berfikir sebegini.  Ego itu sihat, hanya jika ia dikawal. Erm.

Saya masih dalam 'fine-tuning' . Saya berhasrat Sajakiri Music mempunyai pendapatan minima RM20,000 sebulan. Dengan mempunyai kepelbagaian pendapatan, saya berasa ini sangat berkemungkinan.






Tiada ulasan: