Ahad, 14 Oktober 2012

32 - Bagaimana Sajakiri Music mahu menjana RM20,000 sebulan?

Sebelum itu, saya harus mendefinasikan apakah aktiviti  utama Sajakiri Music. Saya mendefinasikan Sajakiri Music sebagai label rakaman.


Apakah aktiviti label rakaman?


Aktiviti utama label rakaman adalah menandatangani artis, membiayai rakaman mereka, dan memasarkan mereka. Ini bukanlah tugas mudah. Saya sendiri pun tidak terfikir untuk pun mahu melakukan ini, sehinggalah saya bertemu Shahir.

Memilih, dan merakamkan artis baru bukanlah sukar (saya sudah lakukan bersama Muhsin). Cabaran utama adalah memasarkannya. Mencari A&R. adalah satu tugas misteri. Saya tidak tahu bagaimana untuk mencarinya.

Saya benar-benar tidak berminat dan punyai kepakaran dalam bidang pemasaran. Saya cuma berminat untuk merakamkan lagu sahaja. Dalam dunia perniagaan internet, yang saya mahukan adalah 'Affliate'.


Bagaimana untuk saya menjumpainya?


Networking. Walaupun saya seorang yang peramah, menjalin hubungan baru adalah sukar bagi saya. Saya merasakan saya seorang introvert. Mungkin ini yang membataskan perkembangan perniagaan saya. Mungkin. Atau mungkin saya perlu bersabar saja.

Kekalkan displin


Pada masa yang sama, saya harus mengekalkan displin dalam menghasilkan projek terbaru. Saya harus terus berkarya dengan menghasilkan demo-demo, walaupun saya tidak tahu hala tujuannya. Ini kerana, ia mengingatkan saya tentang prioriti saya, terus menghasilkan karya muzik. Itu tugas utama saya. 

Sekurang-kurangnya satu perkara yang sudah jelas ; Sajakiri Music adalah label rakaman.



Tiada ulasan: