Selasa, 20 November 2012

52 - Cromok dan Lynnzay

Ok. Cukup-cukuplah dengan Sajakiri - Vokal. Kita teruskan hidup dengan projek-projek penerbitan muzik.

Sejak saya cuba mengekalkan displin dengan membuka Cubase SX setiap hari, banyak dan semakin berkembang idea muzik saya. Bukan itu saja, malah kemahiran saya menggunakan perisian itu menyebabkan saya semakin rajin untuk menerima job penerbitan muzik secara profesional dan serius.

Sekarang saya sedang membangukan projek lagu metal, iaitu "Bee Song" (nama sementara). Ini memberikan saya 2 idea besar, sama ada :

  1. berkolaborasi bersama Cromok,
  2. atau mencari penyanyi/pemain gitar lead secara pertandingan.
Saya masih tidak pasti yang mana, kedua-dua pilihan mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Lagu sudah 30% siap.

Insyallah Januari ini, seorang artis wanita yang bergerak secara indie, meminta bantuan saya untuk menyiapkan lagu ciptaannya yang berjudul 'Selalu Ada". Namanya Lynnzay.

Lepas siap Bee Song, inilah fokus saya seterusnya.


Jadi bagaimana jadual saya pasca 20 haribulan ini? Apa fokus saya? Cukupkah dengan hanya 4 jam kelas sehari? Berapa projek produksi yang saya mahukan?

Semua ini sukar dijawap. Tapi apa yang pasti saya harus mengekalkan displin dengan membuka Cubase setiap hari. Itu saja yang perlu saya tahu. Semuanya akan 'fall into places', insyallah.


SajakirInterview : saya harus terus belajar dan membina rangkaian. Inilah cara yang terbaik. Harus displin melakukannya, sekurang-kurangnya 2 bulan sekali.


Projeksi : Ini sukar dikira. Tapi saya harus mengubah harga produksi menjadi sekurang-kurangnya RM3,000. Baru best! 

Ini membuatkan saya semakin bersemangat untuk mensasarkan sekurang-kurangnya 2 job sebulan. 

Ok tak kalau kita dapat RM6,000, kos hanya RM1,000?

Tiada ulasan: