Isnin, 13 Disember 2010

Metallica


Salam.


Pertama kali gua dengar Metallica masa gua Form 3, lagu "Enter Sandman". Catchy, tapi taklah heavy sgt.

Pastu setahun lepas tu gua pergi rumah Jaja. Dia main gitar plucking lagu "The Call of Ktulu". Memang menarik chord progression nya. Pastu dia bagi gua dengar lagu "Fight Fire with Fire", lagu thrash. Ha! mcm ni la wa suka. Drum marching (mcm punk) dgn heavy riff & double pedal.

Pastu Uda introduce gua punya all-time-favourite, album "Master of Puppets". Ingat lagi beli kasetnya di Kota Bharu, Kelantan.

Lepas tuh barulah band gua masa tuh, FOREO, start main lagu2 Metallica. "Master of Puppets", "For Whom The Bell Tolls", "Enter Sandman", "Fade to Black", "Harvester of Sorrow", "One" kitorang main. Memang improve drastically jugak skill kitorang bila main lagu2 ni. Akupun blajar shredding dari sini la.

Sebelum ni banyak main lagu2 rock kapak & Nirvana aje. Favourite kitorang "Untukmu Selamanya "(Visa) dan "Bayangan Gurauan" (Mega).



Sampai sekarang gua layan Metallica. Satu perkara yang gua salute pasal Metallica ni diorang always dare to do something new everytime. Contoh:-
  • Masa belum famous sangat : Mula main lagu Ballad ("Fade to Black") - masa tu mana ada band metal main lagu Ballad lagi
  • Masa dah famous : Main dgn Orchestra (S&M) - Band metal yg first main dgn Orhestra

Bak kata James Hetfield ; "I rather regret doing it, than regret NOT DOING it.

Cool kan. Adik beradik gua suma suka Metallica, kecuali Etty.

Dalam kereta gua, masih dengar "Death Magnetic".


Tiada ulasan: