Isnin, 15 Ogos 2011

Terima Kasih

Pada 'musim panas' 1999, aku pernah bekerja di Reject Shop One Utama (masa tu New Wing takde lagi). Aku pernah ditugaskan di kaunter serahan barang (untuk mengelakkan pelanggan membawa masuk beg/plastik ke dalam premis untuk mengelak kecurian). Secara kesuluruhan, hanya 5%-10% yang mengucap perkataan keramat 'terima kasih' ketika serahan/penyerahan barang.

Mengapa ini berlaku? Susah sangat ke menyebut perkataan seringkas itu? Aku akui, selaku 'kuli batak' ketika itu, perkataan keramat itu 'make my day', dan menyedarkan aku yang aku berurusan dengan manusia, bukan sekadar 'zombie (mayat hidup).

Ini pengajaran berguna untukku kerana seboleh-bolehnya aku cuba praktikkannya, walaupun kadang-kadang terlupa jugak (terutama ketika tengah 'rush'). Kerana perkatan itu bukan sahaja 'make his day', tapi aku jua.

Sebagai tutor (sekarang), aku tidaklah mengharap sangat perkataan itu, tapi pabilla muridku mengucapkannya, aku rasa dihargai. Sekali lagi ia 'menyedarkan'ku yang aku sedang berurusan dengan manusia yang punyai hati dan perasaan. 

Kebanyakkan muridku cakap, tapi ada juga yang diam seribu bahasa ketika kelas habis. Pada pengamatannku, mereka yang 'senyap' ini 'lack of personality'. Sebagai contoh, perbualan dengan mereka hanya 'satu arah' (one way), iaitu aku aja yang bertanya dan mereka menjawab, tanpa mereka bertanyakan balik.

Jadi kesimpulan mudah di sini, 'mengucapkan terima kasih' membentuk sahsiah dan jati diri, serta memupuk keyakinan anda untuk berurusan, terutama dengan orang yang anda tidak kenal (strangers). Kerap mengucapkannya juga umpama doa yang meminta kebaikkan berterusan.

Terima kasih juga membawa maksud yang lebih tersirat ; Saya 'menerima' (accept) kasih (love) anda.

Maniskan.


Tiada ulasan: