Isnin, 17 September 2012

13 - Sementara itu...

Maaf jika saya keluar dari topik muzik - tapi ada juga kaitan dengan karier muzik saya secara tidak langsung.

Jika anda mengikuti saya dari awal, saya dalam proses menjual pusat tuisyen cawangan Subang 2. Harga adalah 18,000. Tapi, ada seorang pembeli serius ingin membeli dengan harga serendah RM10,000. Diskaun sebanyak 44% gitu!

Cikgu Zul, rakan kongsi saya agak bersetuju dengan harga itu, kerana ingin cepat lepas pergi. Saya agak keberatan kerana ia terlalu rendah.

Di saat ini, saya masih memikirkannya. Dan di blog ini jadi tempat luahan saya.

Situasi saya sekarang, 

  • saya masih berhutang: dengan pemilik terdahulu pusat tuisyen ini, dengan baki RM2,800,
  • saya masih berhutang: dan pusat tuisyen Subang Perdana, RM1,500
  • tunai di Subang Perdana, sangat rendah

Senario 1 : Jika jual

Jika harga RM10,000, saya akan mendapat separuh , RM5,000, tolak hutang Kak Na (RM2,800) dan hutang Subang Perdana (RM1,500) = bersih saya dapat RM700 sahaja.

Nilai pelaburan saya, RM6,000 (Subang Perdana) + RM9,000 (Subang 2) - RM5,000 (Penjualan S2) = bersih RM10,000. Saya boleh anggap pelaburan saya di Subang Perdana adalah RM10, 000.

Kesan : tiada lagu pening kepala, pengaliran tunai akan bertambah baik. Saya boleh fokus sepenuhnya pada muzik dan Subang Perdana sahaja.

Saya juga boleh anggap penjualan adalah RM10,000 + RM650 x 3 = RM 11,950 (RM650 x sewa pada bulan Oktober, November dan Disember), jika jual pada bulan Deisember.


Senario 2 : Jika tunggu:

Ada kemungkinan ada pembeli serius yang berminat dengan harga yang lebih tinggi? Katakan RM15,000?, Bagaimana? Saya harus memikirkan juga faktor masa. Apa yang perlu saya buat?


bersambung...




Tiada ulasan: