Ahad, 16 September 2012

12 - Sistem Affliate dan Perjalanan Projek

Saya mula terfikir untuk menggunakan sistem affliate, untuk membantu saya 'memasarkan' lagu ciptaan saya. Anggaplah ianya sebagai agen jualan.

Bagaimana sistem affliate ini berfungsi?

Sungguh mudah. Komisen akan diberikan kepada agen hanya apabila persetujuan penjualan dicapai/dipersetujui. Komisen diberikan mengikut peratusan yang dipersetujui.

Contoh, harga servis muzik saya, adalah RM4,000. Dan setiapa satu projek yang berjaya, agen akan mendapat komisen RM500. Saya berharap jumlah ini menarik.

Bagaimana dengan ansuran yang dijanjikan sebelum ini?

Masih ada, tapi masa dipendekkan menjadi 6 bulan sahaja. Ini kerana saya 'sudah punyai pilihan' kerana kerja mencari dan meyakinkan klien sudah dipindahkan kepada agen.

Projeksi

  1. Deposit RM1,000. RM500 diserahkan kepada agen. RM500 kedua adalah upah kepada arenjer (50%).
  2. RM500 ketiga : bayaran penuh arenjer.
  3. RM500 keempat : deposit studio (50%)
  4. RM500 kelima : upah pemuzik
  5. RM500 keenam : upah pemuzik lagi
  6. RM500 ketujuh : bayaran penuh studio
  7. RM500 kelapan : mixing dan mastering
Jumlah : RM4,000

Nota : saya ringkaskan proses ini demi pemahaman semua pihak.

Ini boleh saya jadikan sebagai rangka masa projek. Konsep 'hire prchase', dimana ia boleh mengurangkan risiko di pihak saaya, serta memudahkan klien membuat perancangan pembayaran, mengikut masa mereka sendiri.

Wah, brilliant!

Saya akan 'tidur' dengan idea ini untuk beberapa hari. Kalau selepas itu, saya masih berasa yakin, saya akan tulis proposal dalam sajakiri.com/servis.

Sepertimana yang saya tulis dalam entri lepas, saya mahu ringkaskan 'kerja' saya, dan fokus kepada penciptaan lagu saja. Saya harapkan pihak agen akan membantu saya mencari klien yang akan menyanyikan lagu saya.


Tiada ulasan: