Selasa, 18 September 2012

14 - Sementara itu...siri 2

Agak sukar untuk saya membuat keputusan. Kerana saya fikir, adanya kemungkinan adanya pembeli dengan harga yang lebih tinggi, Atau, adakah saya ini tamak?

Jadi sekarang, saya harus fikirkan apakah senario jika ada pembeli yang sanggup membayar RM15,000.

Saya akan mendapat RM7,500 - RM2800 - RM1500 = RM3,200. Semestinya, lebih baik daripada RM700. Tapi, pembeli ini masih tidak wujud. Soalan saya, perlukah saya menganggung risiko menunggunya?, atau jual saja dengan harga RM10,000?

Segalanya bergantung pada prioriti saya.

Apaekah priroti saya?

Cawangan Subang Perdana


Jadi , apakah dengan menjual terus dengan harga RM10,0000 , akan leboh baik dari RM15,000, yang tidak pasti? Bagaimana ya?

  • adakah pengaliran tunai Suabnag Perdnan bertambah naik ? - YA

Saya fikirkan, saya ada kuriositi, untuk mencari pembeli lain. Halangan saya, masa sundah suntuk, dan tunai di SP sudah tenat. Adakah saya ini layak dipanggil 'desperate seller'?,

Mungkin. Saya harus belajar menerima kerugian ini. Sebagai yuran pembelajaran saya.

Apa yang saya pelajarai tentang bisnes setakat ini.
  1. mula dengan satu premis terlebih dahulu. Kesilapan saya, saya beli 2 premis sekaligus. Umpama ular yang menelan 2 biji tembikai sekaligus.
  2. SP sudah punyai pasukan, S2 tiada lagi. Beli membeli premis, kita bukan membeli bangunan, tapi orang-orang di dalamanya. 
  3. lebih mudah membeli premis yang sudah beroperasi, dari premis yang bermula dari 'bawah'. Bukan tak boleh, tapi sanggupkah anda membangukan dari bawah?
  4. Keputusan adalah segalanya. Data lebih bernilai dari harapan kosong.
  5. Lebih baik ada satu premis yang gemilang, dari 2 premis yang biasa-biasa saja.

Tiada ulasan: