Rabu, 26 September 2012

22 - Prioriti Sudah Berubah

Isteri saya sudah mula bekerja, setelah bercuti melahirkan anak selama 3 bulan. Kini, dari pukul 7 pagi sehingga 12 tengahari, sayalah yang harus menjaga Sofea, yang kini mencecah 3 bulan.

Kelas tuisyen saya bermula sebelah petang.

Ini adalah cabaran baru buat kami. Isteri saya telah menugaskan saya untuk memandikan, menyusukan, dan menidurkannya. Kadang-kadang, jika perlu, bermain-main dengannya.

Secara tidak langsung, 'berlanggar' dengan aktiviti seni saya di pagi hari, seperti menulis, meditasi, merakam lagu dan membaca buku.

Jadi sekarang, saya harus mengubah prioriti saya. Saya harus betul-betul jelas dengan matlamat dan displin saya.

Kekuatan utama saya - mencipta lagu. Saya teringatkan Stephen King, penulis novel seram yang terkenal, bermula bekerja seawal pagi, pukul 7 pagi, dengan membuka lembaran kerjanya, bersiap untuk menulis, tidak kiralah ada mood atau tidak. 

Jadi, bagaimana untuk saya aplikasikan, jika sibuk dengan menjaga bayi sebgini?

BUKA CUBASE SX SETIAP PAGI


Tidak kiralah saya ada idea atau tidak, sibuk atau tidak, ada mood atau tidak, saya MESTI punyai habit dan displin ini : BUKA CUBASE SX SETIAP PAGI.

(untuk siapa yang tidak tahu, Cubase SX adalah software rakaman muzik saya)

Ia adalah untuk saya mengingati tentang apa yang harus saya lakukan setiap hari, demi mengejar cita-cita menjadi komposer terkenal.

Saya akui, saya ada melakukan 'escapism' dengan menulis blog sebegini. Menulis bukanlah kekuatan utama saya. Tapi kesan hasil dari ekspresinya tetap sama dengan membuat muzik.

Ini adalah satu 'perangkap halus'.

Saya sekarang menyedarinya, dan harus bertindak sekarang juga.







Tiada ulasan: