Sabtu, 29 September 2012

24 - Mengapa 'World Class Composer' ?

Mengapa? Ini bukanlah kenyataan bravado atau poyo. Ini adalah niat (purpose). Ini adalah inspirasi. Lebih kepada dorongan untuk diri sendiri. Bukan untuk impress kan orang lain, atau menunjuk-nunjuk.

Ada sebab mengapa niat saya untuk menjadi 'World Class Composer':
  • saya mahu menjadi antara yang terbaik, bukan 'yang terbaik' semata-mata. Tiada unsur persaingan di sini.
  • saya semakin komited untuk belajar, dan menerima pendedahan baru.
  • jauh dalam sudut hati saya, saya tahu saya boleh, asalkan saya berdisplin setiap hari.
  • untuk mengeluarkan potensi saya sehabisnya.
  • ini adalah cabaran dari diri saya, untuk diri saya sendiri.
Ini adalah quest yang tiada berpenghujung, mungkin ke hari terakhir hidup saya.

Metafora

Umpama saya ingin ke Barat, dari Malaysia, saya harus ke India, Iran, Turki, dan seterusnya Eropah. Lagi ke Amerika, dan Hawaii, penguhujung Barat. Tapi saya tidak berhenti di situ. Oleh kerana niat saya ke Barat lagi, saya teruskan perjalanan ke Jepun, Korea, China, Rusia dan Eropah lagi.

Itulah dia, perjuangan yang tidak henti-henti.


Definasi World Class.

Definasi ini sangat subjektif. Bagi saya, Ahmad Dhani, karyanya adalah World Class. Walaupun dia hanya terkenal di Asia Tenggara. Displinnya tinggi, beliau terus berkarya, berkarya dan terus berkarya, disamping belajar, dan berevolusi lagi, sebagai komposer.

Manusia punyai 2 keinginan spritual : untuk belajar, dan kontribut. Saya akan ulas dalam entri lain.

Oleh kerana itu, saya gemar membaca 4 buku Jim Collins ini secara 'loops' dan berulang kali :

Built to Last ---> Good to Great ---> How The Mighty Fall ---> Great By Choice.


Ini untuk menyedarkan saya, untuk menjadi World Class adalah bermungkinan dan tidak mustahil.








Tiada ulasan: