Isnin, 24 September 2012

21 - Perkara Yang Utama, Harus Diutamakan

Konsep ini diterjemahkan oleh mendiang Stephen Covey, dalam bukunya 'First Thing First'. Ini matriksnya :



Saya tidak mahu jelaskan maksudnya, kerana ia mudah difahami. Saya hanya ingin muhasabah, kepada diri saya sendiri, adakah saya utamakan perkara yang harus diutamakan?

Soalan ini memang sukar, kerana ia harus dijawab dengan jujur.

Seharusnya, aktiviti kita harus banyak dalam Quadrant 2. Baiklah, saya buka pekung di dada saya sendiri, tentang aktiviti seharian saya.
  • Jog : Q2
  • Buka FB dan 9gag : Q4
  • Rakam Lagu : Q2
  • menulis blog : Q2 atau Q3
  • jaga/mandikan/susukan anak :Q1
  • baca buku yang bermanfaat : Q2

Wau, saya harus hentikan segera aktiviti Q3 dan Q4, demi menjadi lebih efektif.


Stop Doing List


Dalam buku 'Good to Great', Jim Collins juga ada mencadangkan agar kita lakukan 'Stop Doing List'. Ini list saya:
  • hentikan buka FB dan 9gag di PC.
  • hentikan tidur lewat lebih daripada pukul 12 malam.
  • hentikan kelas mengajar setiap setiap minggu.
  • hentikan menulis blog, lebih daripada satu artikel setiap hari.
Ini contohnya.

Tujuannya agar kita lebih ruang untuk membuat perkara yang lebih penting. Aktiviti Q2.

Saya akui ini bukan mudah. Sama seperti orang yang ingin berhenti merokok. Caranya, dia haruslah gantikan dengan aktiviti lain. Dengan satu aktiviti displin yang baik.

Bagi saya, hari saya menjadi jika, saya amalkan tidur pukul 12 bangun pukul 7. Ini satu displin yang sangat berkesan pada saya jika saya amalkan selalu. Saya tiada pilihan lain selain melakukannya.

Tiada ulasan: