Rabu, 19 Oktober 2011

Science & Math Institute

Insyallah, pada bulan depan (November), aku akan membeli saham sebuah pusat tuisyen berhampiran dengan rumahku dengan harga RM6,666. Lain-lain rakan kongsi adalah Cikgu Zul dan Hafizul. Dari tahun 2009 lagi, kami bertiga bercita-cita untuk menubuhkan pusat tuisyen bersama, yang mana fokusnya lebih menjurus kepada sains dan matematik. Insyallah, jika tiada aral melintang, pusat tuisyen idaman kami ini akan kami realisasikan pada tahun depan (2012). Amin.

Pengiraan gaji adalah perkongsian keuntungan (profit-sharing), bukan lagi kadar masa (hour rate). Aku mengajar Add Math, Zul mengajar Matematik Moden, dan Haziful mengajar sains, fizik dan kimia. Ini adalah langkah terbesar diriku, setelah 6 tahun mengajar. Kedua-dua Zul dan Hafizul pernah/sedang memiliki pusat tuisyen sendiri.

Dari segi modulnya pula, aku sudah menyediakan sedikit sebanyak, tapi masih belum menyeluruh lagi. Aku masih tidak pasti adakah dengan mensyaratkan 'Math - PMR : A' sebagai syarat ke kelasku. Tengoklah nanti.

Isu terbesar buat masa sekarang adalah realibiti salah seorang guru kami. Beliau guru yang efektif dan bagus, dan disukai pelajar. Tapi beliau sering dilanda masalah kesihatan, dan sering tidak dapat hadir untuk mengajar. Kesian beliau. Kalau tuisyen peibadi (one-to-one) mungkin tidak apa, tapi kalau kelas yang punyai ramai pelajar, mungkin sukar untuk menukar waktu, dan akan menimbulkan rasa kurang senang pada ibu bapa jika kelas dibatalkan, atau kerap diubah jadualnya. Sedikit sebanyak nama pusat tuisyen akan terjejas. Apatah lagi jika beliau mengajar banyak kelas.

Ini isu terbesar, sebelum kami bermula. Ini adalah asam garam bisnes. Insyallah kami bertiga akan berbincang untuk mencari jalan penyelesaiannya. 


Gambar hiasan : Sekolah swasta Tenby Schools di Setia Alam

Tiada ulasan: