Isnin, 12 November 2012

46 - Semakin Jelas

Hari ini ligat saya memikirkan cara yang paling win-win-win untuk Sajakiri - Vokal Musim seterusnya. Ia haruslah memenuhi kriteria ini:

  1. ia haruslah membantu para penyanyi amatur memiliki single sendiri dengan cara yang lebih mudah.
  2. ia haruslah memperkasakan jenama Sajakiri Music
  3. saya dapat mengekspresikan kreativit muzik saya
  4. saya dapat menjana pendapatan daripada bidang yang saya cintai

Jadi, apa rancangan saya?

Durasi satu musim berlangsung dalam 2 bulan. Bulan pertama : audisi/ujibakat. Saya akan membuat pengiklanan berbayar di FB, sama seperti sebelum ini. Dan war-warkan di FB Grup seperti Tip Nyanyian.

Saya juga bercadang menggunakan lebih banyak lagu. 20 mungkin.

Bulan kedua : Pengundian

Huh, di sinilah cabaran dan thrillnya. Saya akan muat-turun video peserta yang best dan menarik, dan tamat saja tarikh penyertaan, saya akan memberi masa satu minggu (atau 2 minggu?) untuk mereka depositkan RM100 ke akaun Sajakiri Music. Sesiapa bayar dahulu, saya akan muat-naik video mereka di akaun You Tube Sajakiri, dan mereka boleh 'jump start', mempromosikan videonya itu untuk mendapat YouTube Like.

Kenapa saya muat-naik kembali melalui akaun YouTube Sajakiri?
  1. untuk resetkan kembali Like video mereka
  2. supaya nampak lebih officail/rasmi dengan penggunakan intro dan logo Sajakiri Music
  3. mempromosikan akaun YouTube Sajakiri, mengharapkan lebih ramai subcribers.

Berapa ramai yang saya perlukan?

Sekurang-kurangnya 2 finalis, baru boleh bertanding. Jika seorang saja yang bayar, nak buat macamana, dialah pemenangnya.

Juri Profesional ; saya akan mengupah mereka ini dengan harga RM10, bergantung kepada jumlah finalis.
Contoh jika ada 5 finalis, saya akan mencari 5 juri sahaja.

Undian Tajaan: setiap tajaan, saya akan kreditkan ke dalam Sajakiri Bank (termasuk RM100 mula-mula tadi). Saya akan terangkan dengan lebih lanjut dalam pos berikutnya.




Tiada ulasan: