Selasa, 13 November 2012

49 - Revert balik ke asal

Setelah ditanya oleh Mamat, 2 hari lepas, saya tidak senang duduk, dan ligat berfikir sepanjang itu, tanpa menulis blog (kerana tidak mahu diganggu flownya). Soalannya adalah;

"Bagaimana jika finalis tidak mahu merakamkan lagu sama yang telah dirakam oleh finalis lain (kerana kecenderungan memilih lagu yang sama)? "

Saya sedar saya tidak boleh memaksa mereka untuk merakamkannya. Jadi, apa yang harus saya lakukan?


Setelah 2 hari ligat berfikir, ini keputusan setakat ini:


  1. menggunakan sistem mata/markah

    YouTubeLike (1:1), Tajaan (mengikut pakej), dan Juri Profesional (1:25). Dalam setiap musim, juara terus mendapat rakaman single secara percuma sebagai hadiah. Finalis lain, saya akan mengira matanya, dan mereka harus mencapai 500 mata dalam masa 3 bulan untuk merakamkan single itu. 

    Mereka boleh:
    a) rakam segera, dengan mengira baki tajaan, dan membayarnya segera
    b) ansuran, bayaran ansuran disamping mengumpul YouTubeLike untuk menaikkan mata.
    c) tidak mahu berbuat apa-apa. Tidak apa, saya akan mengingatkan mereka setiap akhir bulan. Ingat ya, 3 bulan saja masa yang diberikan.

  2. Pada minggu pengumuman finalis, saya akan mengesyorkan, sesiapa yang membayar RM100 terawal, saya akan muat-naik videonya, untuk dipromosikan terus. Sesiapa yang tidak membayarnya, tidak apa. Cuma saya akan muat-naik videonya pada minggu seterusnya. 

    Kelebihan membayar deposit ialah disamping video mereka dimuatnaik awal, mereka akan mendapat kelebihan 40 mata. Jadi, ini akan memberi mereka tekanan sihat untuk finalis lain membayarnya. Terpulang pada mereka.

  3. Sistem Musim revert ke asal. 3 bulan. 5 finalis. Satu pemenang. Ini kerana saya merasakan sistem ini agak OK, tidak perlu dirombak besar-besaran. Lagipun, fokus saya bukan pada Sajakiri - Vokal semata, tapi pada job produksi. SV ini lebih kepada penjenamaan dan promosi.



Tiada ulasan: