Isnin, 12 November 2012

45 - Mana Satu Ni?

Sekarang saya menghadapi dilema. Mana satu yang lebih baik : 

  1. Musim yang berlangsung selama 3 bulan, tapi bilangan finalisnya tidak diterhadkan
  2. musim berlangsung selama 2 bulan, tapi penyertaan terhad kepada 5 orang sahaja.

Mana satu yang lebih bijak?

Apa tujuan saya?

Saya ingin membantu ramai penyanyi amatur merealisasikan impian mereka untuk memiliki single mereka sendiri. Dan juga ingin mencari pedapatan lebih dalam bidang muzik ini.


Adakah ia menjawap persoalanan saya?

Pilihan 1 - 3 bulan, tiada terhad finalis
Pro - 
  • lebih relaks, dan tidak tergesa-gesa. 
  • Juri profesional lebih bersedia.
  • finalis yang mendepositkan duit mungkin lebih ramai
Kon
  • dikhuatiri finalis tidak merasa 'urgency' kerana tempat tidak terhad.
  • masa terlalu lama, finalis akan berasa kehilangan dinamik pertandingan
Solusinya : sediakan tarikh tutup untuk finalis.


Pilihan 2 - 2 bulan, dan tempat terhad untuk 5 finalis sahaja

Pro
  • ia lebih dinamik, dan tidak terlalu lama.
  • Finalis akan ada berasa 'urgency' untuk join kerana tempat terhad
Kon
  • saya akan menjadi terlalu sibuk untuk menguruskannya.
Saya mendapat idea lain . Untuk Musim 2 bulan. Finalis tidak terhad bilangan dan masanya (asalkan sebelum tarikh akhir pertandingan), jika mereka bayar saja, saya akan muat-turun video mereka, untuk memasuki pengundian. Tiada unsur paksaan di sini. Mereka boleh teruskan jika mahu, tarik diri, jika mahu, pada bila-bila masa. Siap dengan refund lagi. Sangat cool, bukan?

Saya kena buat projeksi, dari segi untung ruginya, apakah risiko, dan adakah ia berbaloi?

Tiada ulasan: