Ahad, 7 Ogos 2011

India : Satu Perjalanan Part 2


Di muzium autonomi, banyak benda-benda pelik yang aku jumpa, mayat bayi yang bermata satu (baby cyclops) yang paling aku ingati. Dan segala kecacatan manusia diletakkan di balang kaca. Ada juga dipamerkan juga organ-organ dalaman manusia untuk tujuan pembelajaran. Walaupun aku pada dasarnya 'takut' kepada mayat, tapi melawat muzium autonomi ini mengujakan.



Menaiki 'trishaw' juga satu pengalaman baru. Baru ku tahu, rupa-rupanya asasnya adalah skuter, tapi diletakkan ' passenger booth' dibelakang, beserta 2 roda lebih di belakang. Boleh memuatkan 2 atau 3 orang dalam satu-satu masa. Dan pemandunya suka bawak laju-laju sambil tekan hon.

Etty dan trishaw

Aff, yang menemani suaminya Khalis, yang belajar perubatan di Manipal ini, tinggal di satu apartment satu ruang tamu-satu bilik tidur-satu bilik air-satu dapur di Jalan Anirudh (betul ke ejaannya). Ia agak selesa, dan di situlah kami sekeluarga menumpang tidur.

Teringat juga kami ada bersarapan di Anupam. Rasa macam mamak kat Malaysia, tapi takde roti canai (kerana roti canai lebih popular di tenggara India, kami di barat laut). Lagipun nama 'canai' berasal dari nama bandar "Chenai" di tenggara India. Kaum India di Malaysia juga kebanyakkan datang dari situ juga.

Bebalik kepada kedai Anupam tadi, yang banyak adalah Dosa, dan Dosa Naan yang paling aku ingat. Dosa sebenarnya Thosai atau tosei dalam bahasa melayu. Hah gitu .

Idli

Rata-ratanya kami hanya berjumpa lelaki India yang memakai baju kotak-kotak di sini. Kaum wanita agak kurang di sini. Yang ada pun hanyalah mak cik-mak cik. Manalah anak dara diorang ni. Dan tiada jumpa yang sekacak/secantik seperti arti Bollywood, kerana yang itu hanya berada di bahagian utara India, dari Bombay-New Delhi-Kashmir.

Kali sempat juga 'shopping' kain sari di sini (Udupi), almaklumah, ramai adik beradik perempuan. Aku sempat membeli satu untuk tunang tersayang. Murah aje dalam RM50-RM100. Tapi kalau bawak balik Malaysia boleh dijual beratus, dalam RM300-RM400.

Benarlah kata orang, "it's not where U go, but with who U go". Perjalanan ke India menyeronokkan dan 'memorable' atas dasar itu.

2 orang budak bingai.

Tiada ulasan: