Khamis, 25 Oktober 2012

41 - Sajakiri - Vokal : Kenapa Tukar?

Ini kerana saya teringatkan falsafah Jim Collins,

"Don't focus so much on growth, rather focus on finding the right people."

Inilah yang saya sedang lakukan.

Jadi, apa lagi perubahan lain?


Pengundian

Sekarang, saya menggunakan sistem 50% Like di YouTube, dan 50% lagi Undi Tajaan. Saya ingin mengubahnya menjadi:
  • 1/3 Like di YouTube
  • 1/3 Undi Tajaan
  • 1/3 Pemilihan Juri
Ini adalah untuk 'mengawal' sedikit pemilihan pemenang, adakah ia benar, tepat dan jitu.


Like di YouTube

Saya masih memikirkan apakah perlunya saya menggunakan sistem 'registered vote'. Ini membolehkan saya menerima email pengundi, seterusnya memasukkan mereka ke dalam grup Komuniti Sajakiri-Vokal. Adakah ini satu cadangan yang baik?

Mungkin juga. Tapi pada masa yang sama, saya suka menggunakan YouTube Like, kerana pengundi akan benar-benar menonton video persembahan peserta tersebut. Walaupun mereka akan mengundi video rakan mereka sendiri, tapi mereka 'terpaksa' jujur dalam memberi Like tersebut.

Peserta juga 'sukar' menipu undi (berbanding dengan Polldaddy sebelum ini, peserta boleh 'clear cookies/cache untuk mengundi berulang-kali). Ya, mereka masih boleh mencipta seberapa banyak akaun YouTube, tapi ia sangat menyusahkan (kena cipta email baru lagi). Sampai bila kan?

Lagi, ia mudah diakses orang ramai, tiada rahsia di situ.


Berapa RM peruntukkan saya setiap musim?
  • RM150 untuk FB Ads
  • RM350 mixing
  • RM100 untuk rakaman vokal

Kesemuanya RM600 untuk setiap musim. Jika dibahagi 13 minggu, jumlahnya lebih kurang RM50 setiap minggu. Ok terimakasih.


Kesimpulan

Saya tidak tahu ke mana ia akan bawa Sajakiri Music. Tapi kejayaan kecil Musim Pertama ini membina keyakinan saya untuk meneruskannya.

Inilah konsep menang-menang diantara kami dan penyanyi baru ini.


Tiada ulasan: