Rabu, 2 Januari 2013

93 - 25% Producer Fee

Saya tertarik dengan idea ini. Kerana ia sangat ringkas dan fokus. Atau boleh juga 50% fee jika menjadi produser sepenuhnya. Ini jika saya mengurus 100% penerbitannya. Tapi, adakah idea ini valid jika dibawa ke luar sana?

Eksklusif : untuk lagu ciptaan saya sahaja ya.

Bagaimana jika ia tidak berjaya? 

Katakan sehingga 6 bulan tiada klien. Bagaimana?

Sekurang-kurangnya saya sudah ada 26+18= 44 buah demo dalam simpanan. Siapa nak bagi kan. Bukan itu saja, saya boleh membuat demo mudah dengna hanya menggunakan Songfactory dan instrumental, gitar sebagai melodi. Wah, indahnya dunia ini!

Jadi, prospek fokus saya adalah penggiat muzik secara amnya : arenjer, penyanyi, produser dan sebagainya.


Bagaimana jika saya berjaya?

Jika saya produser penuh, saya sendiri yang tentukan arenjer, studio, pemuzik dan konsep lagu. Jika sebagai ko-produser: saya menasihati dari segi konsep dan instrumentasi. Ini nampak mudah.


Reputasi

Ini yang penting. Adakah cukup dengan temuramah? Buatlah ini sebagai permulaan.


Flow untuk Servis

  1. Borang Simple Survey---> Link Rahsia --->
  2. Follow up seminggu kemudian -----> automated email atau sms -----> Klien / Non Klien

Blogpost : 2 minggu sekali

  1. Berita
  2. Tips
  3. Demo
  4. Temuramah (sekali dalam masa 2 bulan)


Harapan saya

Ini lebih sukar dijangka. Lebih volatil berbanding +100, lebih abundance dan luas. Lebih logikal dan 'make sense' untuk jangka masa panjang.

Boleh juga sesiapa yang tiada respon dalam masa 2 minggu, akan dinyahkan link itu. Kan? Tapi simpan email mereka. Link rahsia itu hanya untuk prospek yang serius sahaja.




Tiada ulasan: