Selasa, 25 Disember 2012

78 - Format Untuk Blog

Ketika ini saya masih bingungkan format blog untuk sajakiri.com 2013. Memandangkan prioriti saya adalah melahirkan demo baru setiap minggu, semacam ada rasa bebanan untuk menulis blog pula. Bagaimana ya?

Idea saya : tulis dengan santai dan jujur. Daripada Zainal Zulia. Tidak payah tunjuk pandai dan menjadi orang lain. Bagaimana itu? Kongsikan apa saja yang saya fikirkan sesuai. Tidak perlu menulis tips yang gempak sangat. Stay humble.

Berapa kerap? Bagaimana dengan seminggu sekali? Bagus juga. Temuramah? Sebulan sekali? Bagaimana jika hanya 2 minggu sekali? Bagus juga itu.

Tapi promosi di FB 2 kali seminggu.


Setelah hampir satu jam berfikir, ini konklusi saya :

  1. kemaskini blog hanya 2 minggu sekali. Sebab utama kerana mahu menumpukan perhatian kepada projek muzik.
  2. pos pada fb 2 kali seminggu, pada hari Selasa dan Sabtu. "Dont give a fuck". Presence dan fokus itu lebih penting dari sekadar kemas kini.
  3. Temuramah sekali sebulan.
  4. Penulisan adalah bebas, samada mengenai projek, tips atau isu.
  5. Prioriti adalah penghasilan demo. Seminggu satu.


Idea terbaru lagi : Istiqamah. Baru baca balik buku Great By Choice.
  • Minggu 1 : Prepare Demo, Post Blog
  • Minggu 2 : Post Demo, Prepare Blog

Temuramah sekali dalam masa 2 bulan / 3 minggu. Pos di FB juga cukup sekali seminggu. Saya suka dengan cara begini kerana ia lebih menenangkan. Tapi, tidakkah  ia terlalu perlahan? Betul saya setuju. Tapi ia lebih berkualiti dan lebih besar kemungkinan yang saya akan displin melakukannya, insyallah.

Tiada ulasan: