Jumaat, 28 Disember 2012

84 - iOS atau Android

Ini bukanlah mengenai perisian komputer. Tapi masih mengenai flow kerja saya kelak. Terdapat 2 konsep utama ; tertutup (iOS) dan terbuka (android). Mana satu ya?


Tertutup : Saya sendiri yang menyusun lagu. Jadi para agen bebas mempromosikan lagu sana-sini. Dan mereka akan meraih komisen jika berjaya. Mungkin saya boleh berikan link rahsia.

Pro : pendapatan saya lebih banyak, dan saya mempunyai kuasa penuh pada karya saya itu.
Kon : mengambil masa yang agak lama, dan susunan lagu mungkin agak kurang varisasi.



Terbuka : Saya hanya berikan demo pada arenjer, dan terpulang kepada mereka untuk bagaimana untuk mempersembahkan kepada prospek. Pendapatan mereka berganda, komisen dan upah menyusun lagu sekali.
Pro : Saya berasa cara ini lebih memotivasikan mereka, kerana mereka dapat 'involve' dan menyumbangkan idea mereka dalam pengkaryaan. Bukan itu saja, malah saya lebih relaks, mudah dan pantas. Hanya perlu fokus kepada penciptaan demo dan mencipta lagu sahaja.
Kon : Saya hilang sedikit kawalan pada karya saya sendiri. Dan pendapatan saya menurun kerana tidak menyusun lagu.


Keseluruhan, mana yang lebih baik? Munngkin juga yang harus saya fikirkan ; SAYA TIDAK PERLU TAMAK. Tak kisahlah bagaimanapun, yang penting lagu ciptaan saya mempunyai tuannya sendiri dan tersebar luas.

Penjenamaan Sajakiri Music dan pendapatan royalti lagi. Ini lebih penting daripada sekadar 'producer fee' tadi kan?

Terimakasih atas pendapat ini. Saya perlukan masa untuk refleks di atas peluang ini.


Tiada ulasan: