Khamis, 27 Disember 2012

83 - Dunia Ini Luas

Setelah menghubungi Syahir (arenjer) untuk menanyakan pendapatnya tentang affliate ini, beliau begitu teruja. Begitu juga dengan saya. Kami sama2 teruja.

Mengapa beliau teruja : kerana saya menawarkan 2 pendapatan untuknya, komisen dan menyusun lagu. Mengapa saya teruja : kerana idea ini boleh diterimapakai.


Formulasi Harga
Sekarang ini saya sedang bertungkus-lumus untuk memikirkan harga terbaik untuk semua pihak ; klien, arenjer, agen dan juga saya sebagai produser. Ada beberapa opsyen, saya tidak pasti manakah yang terbaik. 

Sebelum itu, saya harus tentukan 'flow kerjanya' terlebih dahulu. 2 jenis flow: 

  1. Saya sebagai arenjer
    Saya sendiri yang menyusun lagu, dan mengambil masa selama  3-4 minggu untuk menyiapkan satu lagu. Faedahnya boleh menjimatkan bayaran arenjer. Saya hanya memberikan komisen pada agen.

  2. Saya hanya menyediakan Demo Kasar
    Yang baiknya, kerja menjadi lebih cepar (seminggu satu/dua lagu), dan menyerahkannya kepada arenjer untuk menyusun dan mempromosikannya. Dan pendapatan arenjer adalah lebih lumayan.


Kuantiti atau penjimatan?


Mana satu lebih penting untuk saya? Ini soalan sukar.

Bagaimana jika saya mahu kedua2nya? Contoh saya mahu mereka menyusunnya, dan mereka sendiri yang menetapkan harganya. Mungkin kita boleh kira dalam peratusan.

Dalam buat pengiraan ini, saya harus mengambil kira orang yang paling penting ; SAYA.


Tapi bukankah penjenamaan adalah segala-galanya?

Tiada ulasan: