Sabtu, 29 Disember 2012

85 - Sajakiri Tribe

Seharian saya berfikir apa niat utama saya untuk membuat penerbitan muzik ini. Adakah kerana duit, populariti, kepuasan atau luahan kreativiti semata? Saya sedang simplified semua ini supaya ia jelas dan saya boleh fokus.


Tribe


Perkataan ini muncul dan menangkap perhatian saya ketika melayari internet pagi tadi. Apa itu tribe? Kenapa saya terlekat? Tribe adalah satu kumpulan kecil yang kuat yang biasanya diketuai oleh seseorang yang berpengaruh.


Apa relevannya dengan Sajakiri Music?


Relevannya sangat jelas, iaitu saya ingin jadikan bakal klien saya sebagai ahli tribe saya. Ini sangat bermakna bagi saya. Kerana mewujudkan tribe adalah lebih memotivasikan saya dari hanya sekadar duit, populariti, kepuasan dan luahan kreativiti semata.


Jadi, idea saya sekarang : Bagaimana untuk saya implemen? Perlukah saya fokus pada kuantiti, atau pada  kualiti? Bagaimana? Perlukah saya buat balik sistem +100 seperti sebelum ini? Atau perlukah saya 'kosongkan' caj produser?

Ini kerana saya merasakan sistem +100, dimana saya akan membentuk Sajakiri Elit dan Sajakiri Sahabat adalah bertujuan membentuk tribe pada jangkamasa panjang. Tapi bagaimana dengan idea affliate sebelum ini? Bagaimana jika kombinasikan kedua-duanya sekali?

Secara jujurnya, saya ada berasa untuk kembali kepada sistem +100 ini.  Kerana saya percaya untuk jangkamasa panjang, ia lebih menarik kerana orang ramai boleh lihat bagaimana saya naik sikit demi sedikit. 

Tapi pada masa yang sama, melepaskan idea affliate juga satu kebodohan besar saya rasa.


Tiada ulasan: