Isnin, 17 Disember 2012

65 - Simplify

Seharian ini saya berfikir bagaimana untuk mempermudahkan aktiviti Sajakiri Music supaya lebih fokus dan efektif. Ini idea saya. Fokus kepada 2 aktiviti ini:

  1. menerbitkan lagu ciptaan saya SAHAJA
  2. Sajakiri Interview sebulan sekali

Saya tidak pasti adakah ini benar-benar efektif. Bayangkan. Di laman sajakiri.com, saya hanya letakkan temuramah saya bersama tokoh muzik tempatan, dan pada masa yang sama, jemputan untuk merakamkan lagu ciptaan saya kepada pelawat. Adakah ini satu idea yang baik?

Atau, soalan yang lebih penting ; dapatkah saya mendapat projek muzik, dan seterusnya menjana pendapatan (dari penerbitan muzik) dari laman ini. Ini soalan sebenar.

Ini sukar dijawap dari perspektif sekarang. Saya sekadar mendapat 'clarity' sebegini selepas pembelian perisian Songfactory, dan 5 mengapa dari entri sebelum ini.

  1. SajakirInterview :
    - dapat menjalin hubungan sebenar (bukan sekadar online) dengan menemuramah mereka.
    - dapat belajar dan menerima panduan mereka secara langsung.
    - membina kredibiliti Sajakiri Music sebagai platform pembelajaran.
    Dari sini, saya boleh memandu/menarik pelawat ke servis penerbitan muzik saya.

  2. Hanya lagu ciptaan saya saja
    - berharga RM2,579.
    - ratusan demo (kerana kerja saya dipermudahkan oleh Songfactory). Jadi mereka boleh memilih lagu dengan serius.
    - kemudahan ansuran : deposit RM500, bulanan serendah RM250.


Hanya akitiviti ini saja. Entahlah. Sukar saya meramalkan keberkesanannya.

It's just feel right.

Tiada ulasan: