Jumaat, 21 Disember 2012

74 - Bagaimana Jika Saya Teruskan Jua?

Sukar untuk saya gambarkan perasaan ini. Adakah kerana saya terlalu berhati-hati?

Atau pun kurang keyakinan diri?

Eksklusif dan Dunia ini Luas?

Atau mungkin saya takut dengan bayang sendiri?

Jika saya teruskan juga, apa risikonya pada saya?

Saya berhajat untuk menerbitkan sehingga 1,000 buah lagu. Tapi takkanlah caj lagu saya yang ke-1,000 adalah RM100,000? Tidak masuk akal. Saya berasakan perlunya ada mekanisme penurunan. Bagaimana?


Saya baru selesai perkiraan ini, iaitu penambahan RM50 (sebelum ini RM100). Hasilnya, ia lebih logikal. Contoh, selepas 100 buah lagu, caj saya adalah RM5,050 (sebelum ini RM10,000). Walaupun kenaikkannya jauh lebih perlahan (separuh daripada sebelum ini), saya merasakan 'lebih tenang' kerana gembira kerana boleh mencipta lagu lebih banyak dengan harga yang berpatutan.


Tapi pada pemikiran kedua, selang 3 jam dari tadi, tiba2 jelas.

Bagus juga jika saya mengambil +100. Mengapa ya?


  • Kerana ianya lebih abundance. Saya berasa malas untuk berfikir jauh sangat. Buat dulu idea ini, tengok apa yang jadi.
  • Ekpetasi tinggi adalah lebih baik daripada ekspetasi yang rendah.
  • Lebih mudah dikira, sebagai contoh projek yang ke 17 adalah bernilai RM1700.
  • Saya boleh beri yang terbaik untuk klien; mixing bersama JD, dan video.
  • Saya jauh lebih bersemangat dan bermotivasi tinggi.
  • Saya boleh membentuk kelab eksklusif/elit.
  • Boleh memikirkan tentang kemungkinan antrabangsa, kerana satu hari nanti harga saya akan menjadi sangat tinggi, insyallah.


"Rock N Roll is all about possibilities", Lars Ulrich



Tiada ulasan: