Rabu, 19 Disember 2012

71 - Idea Untuk Servis Interaktif

Untuk Lagu Ciptaan Sajakiri


  1. Pilih salah satu lagu
  2. Muat-turun Minus One
  3. Suruh mereka hantar rakaman vokal mereka untuk penilaian
  4. Jika berjaya, suruh mereka deposit minimum RM500


Untuk Bukan lagu Ciptaan Sajakiri

  1. Suruh mereka upload/beri link lagu ciptaan dan nyanyian demo mereka
  2. Jika berjaya, suruh mereka deposit minimum RM500 juga


Itu saja? Nampak seperti mudah. Ada apa-apa isu lagi tak?

  1. Masa
    Bagaimana jika bertubi-tubi orang datang? Almaklumlah murah kan. Saya rasa tidak ada masalah. Jadualkan saja mereka. Mereka tetap kena deposit terlebih dahulu kan.


  2. Key berlainan : saya tiada pilihan lain selain mengubahnya

  3. Bagaimana jika klien yang ke-50, harga saya RM5,000. Tidak banyak sangat ke?
    Erm. Idea ini sama jika harga saya RM500, tapi klien mampu membayar RM3,000? Ada isu fleksibiliti di sini. Cuma saya berasa klien bebas membayar 'berapa' saja di belakang mengikut budi bicara, tapi bagi saya, harga hanya akan naik RM100 selepasnya


Lagipun saya merasa seronok melihat perkembangannya.



Servis yang akan saya tawarkan:

  1. Arejment (lagu ciptaan saya, saya sendiri yang susun. Lagu ciptaan klien, mereka sendiri, atau upah arenjer lain.
  2. rakaman vokal
  3. mixing
  4. video klip ringkas dalam studio (oleh Zouhri Zoul)

Setiap lagu ciptaan diberi lesen setahun (3 tahun diapdet) untuk penyanyi memasarkannya.

Saya akui, saya ada terasa keliru sebentar. Cuba untuk menelan idea pelik sebegini.

Tiada ulasan: