Khamis, 20 Disember 2012

73 - Apa Harapan Saya?

Walaupun saya suka bekerja berseorangan (maverick), tapi sudah sampai masanya saya berkolaborasi. Bukan itu saja, saya juga harus mempunyai pendapatan. Sampai bila nak buat kerja percuma kan.

Katakanlah setahun 10 projek. Lagu sendiri. Kalau 5 tahun, 50 projek. Berapa harga saya?

Tn = a + (n-1)d
T50 = 100 + (49)(100) = RM5,000

Jumlah pendapatan saya = 25(100+5000) = RM127,500. Atau RM25,500 setahun. Masuk akal ke?

Tokoh temuramah =  6 x 5 = 30 orang. Ada impak ke?



Selepas seharian (24 jam berfikir), saya mendapat idea tentang Sajakiri Elit dan Sajakiri Klien. Tapi sebelum itu, apa yang membingungkan saya sehingga seharian berfikir?


Tidak fleksibel

Ini isu besar, bukan buat masa sekarang, tapi pada masa depan. Takkanlah klien yang 100, saya nak caj RM10,000? Gila ke apa?


Apa yang harus saya lakukan?

Teruskan?

Saya akui berasa sedikit kurang selesa dan kurang berkeyakinan. Ada juga secebis rasa ingin teruskan. Dimana saya boleh membentuk 'cult-follower', semacam pengikut Apple, dimana orang ingin merakamkan lagu ciptaan saya semata-mata ingin sertai barisan Sajakiri Elit ini.

Bukan itu saja, cara ini memaksa saya untuk ke peringkat antarabangsa (kerana caj saya yang menjadi terlalu mahal untuk tempatan). Ini kerana saya mahu berkongsi lagu ciptaan saya, bukan hanya mahukan duit semata-mata. Inilah konflik dalaman saya.

Saya sukakan idea ini. Tapi ketidak fleksibilitinya menyebabkan saya terus memikirkannya. Perlukah saya teruskan?

Tiada ulasan: